fbpx

‘Als automated tester moet je én technisch én communicatief vaardig zijn’

Testautomatisering is een vakgebied dat zich blijft ontwikkelen. In zijn algemeenheid, maar zeker ook binnen Ordina. ‘We lopen voorop op de rest van de markt,’ zegt Solution Lead Auto|Q Mark Abrahams.

Alles wat met testautomatisering te maken heeft, valt binnen Ordina onder de area Auto|Q. Auto staat voor automatisering, de Q is van Quality. ‘En het | (pipe) teken tussen de Auto en de Q staat symbool voor de pipelines die we gebruiken om kwaliteit te verzekeren. In alles wat we doen, hebben we een sterke focus op kwaliteit,’ zegt Mark Abrahams, de meest ervaren testautomatiseringsexpert binnen Ordina. Hijzelf vindt het ook belangrijk om kwaliteit te leveren. Daarnaast is hij snel verveeld. ‘Als ik drie keer een script moet uitvoeren, ben ik er al klaar mee. Ik zit dus perfect op mijn plek bij Auto|Q,’ zegt hij met een knipoog.

Drie practices

Sinds kort bestaat de Auto|Q-area uit drie practices. Mark: ‘Binnen de practice Quality Automation werken QA-experts die precies weten hoe een teststrategie het best binnen een organisatie geïmplementeerd kan worden. Daarnaast hebben we de practice Quality Improvement Services; zij brengen in kaart hoe de organisatie ervoor staat op het gebied van testen. En kunnen aangeven welke testmethodieken de meeste waarde gaan opleveren wanneer deze geïmplementeerd worden. De practice DevOps gaat vervolgens op basis van die inzichten aan de slag om binnen een team, met de geleverde strategie en tooling, de kwaliteit van een product naar een zo hoog mogelijk niveau te brengen. Zo kunnen we bedrijven op alle vlakken van testautomatisering helpen.’

Van shift left naar shift right

Discussies over het belang van testen hoeft Mark – sinds begin 2017 bij Ordina – vrijwel nooit meer te voeren. ‘Jarenlang hebben we klanten proberen te overtuigen van het belang van zo vroeg mogelijk testen. Die zogeheten shift left hebben steeds meer bedrijven op orde. Dit legt een solide basis waardoor je aan de slag kan met shift right, het testen in een bestaande productieomgeving. Denk aan A/B-testen. De ontwikkelaars bouwen in samenwerking met de business meerdere varianten, bijvoorbeeld van een lay-out of een bepaalde functionaliteit. Beide oplossingen worden in productie gezet voor een select publiek. Vervolgens geeft monitoring inzicht in welke oplossing het best past bij de gebruikers. Ontzettend waardevolle inzichten voor een bedrijf.’

Technisch én communicatief sterk

De grotere focus op testautomatisering zorgt ervoor dat medewerkers steeds technischer worden. Mark: ‘Als je bij Auto|Q werkt, moet je technisch zijn. Daarbij is vooral van belang dat je je een tool snel eigen kunt maken. Die kwaliteit gaat boven de beheersing van een bepaalde tool, want het toolinglandschap verandert razendsnel. Daarnaast moet een tester vandaag de dag goed kunnen communiceren. Je hebt te maken met allerlei mensen in een organisatie. Van product owners tot developers. Een goede eigenschap van een tester is dat ‘ie niet snel tevreden is. Maar je moet dat wel tactisch kunnen brengen. Zeker omdat de klant vaak liever vandaag dan morgen live wil. Daarnaast kijken wij vaak al naar dingen die nu nog geen pijn doen bij een klant, maar in de toekomst wel. Ook daarvan moet je klanten kunnen overtuigen.’

Contract based testen

Ordina introduceert bij steeds meer klanten contract based testen. Dit is een nieuwe vorm van testen, waarbij gedeelde afspraken worden vastgelegd in een contract. Vervolgens worden beide applicaties afzonderlijk gevalideerd tegen dit contract. Dit zorgt ervoor dat teams autonoom worden of blijven. ‘Voorheen hadden veel bedrijven één grote server met één grote applicatie die alles deed,’ legt Mark uit. ‘Tegenwoordig zijn er meer kleine applicaties die op verschillende servers staan. Dat is voor de eindgebruiker prettiger, want dan ligt niet in één keer je hele systeem plat als er iets aan de hand is. Maar al die servers maken testen een stuk ingewikkelder. Je hebt applicaties waarvan verschillende versies niet samenwerken, bijvoorbeeld. Grotere bedrijven hebben soms wel meer dan 5.000 applicaties. Om te checken of dat met elkaar werkt, is contract based testen perfect.’

Met meerdere teams bij Rabobank

Ordina implementeert contract based testen momenteel bij de Rabobank. ‘Dat doen we binnen de hele organisatie, want contract based testen heeft niet de beoogde waarde als je de ene helft van de applicaties wel kunt valideren en de andere helft niet. Een andere uitdaging is dat Rabobank voor een groot deel van zijn applicaties een platform gebruikt dat geen ondersteuning bood voor contract based testen. In samenwerking met de leverancier van die tool hebben we een extensie mogelijk gemaakt. Dat had Rabobank er voor over, omdat ze echt de meerwaarde inzien van contract based testen. We hebben een aantal expertteams binnen Rabobank, die de organisatie meenemen hierin. Contract based testen heeft best wat adoptietijd nodig, maar wie het doorheeft, is verkocht.’

Vooroplopen in de markt

Niet alleen het werken voor grote klanten is aantrekkelijk voor eventuele nieuwe medewerkers, stelt Mark. ‘Ook de enorme kennis die we als Auto|Q-community hebben, trekt aan. Zo lopen we met contract based testen echt voorop in de markt. We zijn continu bezig met kennisdeling en -vergaring. We hebben verschillende track. Dit zijn communities gefocust rondom een bepaald onderwerp van het testen. Die stellen zichzelf elk kwartaal een doel, maken een backlog en verdelen de taken. Het afgelopen kwartaal heeft een van de tracks zich gefocust op resilience testen. Het is leuk om met elkaar aan de slag te gaan en collega’s beter te leren kennen. Daarnaast helpt het ook in ons werk; we weten wat er speelt en als we een haakje zien bij een klant, kunnen we bepaalde oplossingen toepassen. Zo blijven we met ahead of change, voor onszelf én voor onze klanten.’