Foto CMS

Altijd salessucces met een marketplace

Haak je aan of start je zelf je marketplace? 5 must-do’s! Lees het in deze blog van Matthijs de Craen, Business consultant bij Ordina.

Succesvolle retailers hebben allang niet meer één webshop. Ze verkopen hun producten ook via Bol.com, Amazon of andere marktplaatsen zoals die van Blokker. Dit geeft snel een salesboost, want je bereikt gemakkelijk een groter publiek. Op de langere termijn raak je juist zichtbaarheid, klantrelatie én data kwijt. In dit blog laten we je zien of het loont je aan te sluiten bij een marketplace of dat je er beter zelf één lanceert en hoe je dat dan succesvol aanpakt.

Het internet is best goed te vergelijken met een winkelstraat. Heb je veel winkels? Des te groter is de kans dat je klanten je zien, een filiaal binnenlopen en tot aankoop overgaan. Heb je online veel verkoopkanalen? Dan vinden klanten je ook een stuk gemakkelijker. Als je producten verkoopt op de grote marktplaatsen als Bol.com en Amazon gaat dat nog makkelijker. Zo lift je mee op de aantrekkingskracht, kwaliteitsbeleving en bezoekersvolumes van deze sterke merken. Er is echter ook een keerzijde.

Onzichtbaar op de marketplace

Hoe zichtbaar ben jij nog voor je klanten als je via een marketplace verkoopt? Koopt een klant jouw product via Bol.com, dan koopt hij voor zijn beleving ook echt bij Bol.com. Je bent daar dus één van de vele min of meer anonieme verkopers. Verkopen via een marketplace reduceert het klantcontact tot enkel het verzenden en de verzendinfo. Je loopt dus veel interessante data mis. Marketplaces beseffen zich maar al te goed dat data op het gebied van sales, service, en marketing goud is voor hun toekomst en schermen daarom steeds meer informatie af. Met alleen een klantadres bouw je geen duurzame relatie op, terwijl klantloyaliteit jouw succes juist bepaalt.

Data: de klantenbinder

Met data bouw je een band op met klanten. Waarschijnlijk gebruik je al data van eerdere aankopen, klikgedrag en abandoned shoppingcarts uit je eigen webshop. Heeft iemand niet afgerekend? Dan stuur je een herinnering. Koopt iemand een ovenschaal? Dan zet je als aankooptip ovenhandschoenen en een kookboek in het aankoopproces. Is iemand jarig? Dan stuur je een felicitatie met een kortingsbon op basis van deze data. Dat kan alleen als je zelf over die gegevens beschikt en samenbrengt in een database.

Wanneer is een marketplace handig?

Heb je klantdata en heb je het proces daadwerkelijk zelf in de hand? Dan heb je de ingrediënten voor een centraal klantbeeld met oneindige mogelijkheden tot cross- en upsell. Bovendien kan je extra services aanbieden zoals een melding dat de levering eraan komt. Misschien wil je dit wel helemaal niet en concurreer je liever op prijs. Zit je niet te wachten op klantcontact en gedoe met aftersales? Dan is verkoop via een marketplace een prima optie. Wil je lange termijn groei en je merk uitbouwen? Dan is een marketplace óók een goed idee. Start er zelf één, ook als je nog een relatief kleine retailer bent! Maar hoe ga je van start? We hebben 5 must-do’s voor een succesvolle start van je eigen marketplace, mede op basis van onze ervaringen voor Blokker.nl.

1.    Focus op één doelgroep of productgroep

Ga allereerst na wat je nu verkoopt en wat voor marketplace je wilt worden. Begin klein en maak een strategische keuze waarin je focus aanbrengt. Is dat een product dat hoort bij een bepaalde lifestyle, productgroep of beroep? Dan kan je je merk en je digitale warenhuis daar omheen bouwen. Besef dat een kleine start met focus juist de basis legt voor succes; Amazon en Bol.com zijn ook ooit begonnen met boeken en cd’s.

2.    Voorraadbeheer en voorraadinzichten moeten op orde zijn

Jouw warenhuis moet altijd het voorraadbeheer en de voorraadinzichten van alle verkoopkanalen op orde hebben. Kun je niet leveren of lever je niet op tijd? De standaarden zijn hoog, dus dat betekent vrijwel direct dat je een klant minder hebt. Een moderne digitale infrastructuur die gemakkelijk integreert met andere verkopers is een must om voorraadbeheer optimaal, actueel en accuraat voor elkaar te hebben.

3.    Kies het juiste platform

Welk platform kies je? Alles in één lijkt gemakkelijk, maar brengt wel hogere kosten met zich mee. Heb je je boekhouding al op orde in een solide, toekomstbestendig systeem? Doe dan vooral niet weg wat goed werkt! Een duurder alles-in-één pakket is niet persé beter. Goede en veilige koppelmogelijkheden en webservices zijn overigens wel een vereiste.

4.    Houd grip op je datahuishouding

Data biedt niet alleen verkoopkansen, maar geeft ook het risico van een datalek. Ben je op de hoogte van welke data je hebt en waar deze aanwezig is? Dit is een minimale vereiste! Dat geldt natuurlijk ook voor de data die bij jouw partners ligt. Maak daarom duidelijke afspraken met partners, want jouw marketplace is verantwoordelijk bij een datalek.

5.    Ga voor de juiste mix van zichtbaarheid

Hoe zorg je voor een goede marketplace voor kopers én verkopers? Maak een algoritme dat resultaten weergeeft op aspecten als prijs, service en levertijden. Op die manier zorg je voor een gezonde concurrentie, creëer je interesse van verkopers en houd je je marketplace aantrekkelijk voor kopers.

Weet jij al wat voor retailer je wil zijn? Welke stap je ook vooruit wilt zetten, wij helpen je met onze retailkennis én ons toekomstbestendig e-commerceplatform. Wil jij meer omzet genereren, je merk versterken en de customer experience verbeteren? Kijk dan op onze Digital commerce pagina of neem deel aan ons webinar ‘Onbegrensd groeien met een modern e-commerceplatform’ op 29 juni!