Brenda, Business Intelligence Consultant, over werken bij Ordina 

Brenda van der Wilk werkt sinds 1999 bij Ordina als Business Intelligence (BI) Consultant.  

Waarom heb je ooit voor Ordina gekozen? 

Brenda: “Ordina heeft voor mij gekozen, haha. Het bedrijf waar ik destijds werkte, werd namelijk overgenomen door Ordina. Ik heb uiteraard wél zelf de keuze gemaakt om nu al meer dan twintig jaar te blijven. Dat is omdat ik het werk leuk vind, maar ook vanwege de open, informele sfeer. Ik was gewend voor kleinere bedrijven te werken en was bang dat het minder persoonlijk zou zijn bij zo’n groot bedrijf. Daar is absoluut geen sprake van. Collega’s staan er altijd voor open om je te helpen. Die sfeer, gecombineerd met de enorme dosis kennis en ervaring die we met elkaar hebben, zorgt ervoor dat ik nog altijd op mijn plek zit.”

Ik vind het heerlijk om de spil te zijn tussen de klant en mijn collega’s

Hoe ben je BI Consultant geworden? 

“Ik ben begonnen als rapportontwikkelaar. Daarna heb ik meerdere managementrollen gehad, om vervolgens weer als BI tester een tijdje met mijn voeten in de klei te staan. Uiteindelijk ben ik zo gegroeid naar een rol als allround BI Consultant, met een voorkeur voor functionele, analytische rollen, zoals businessanalist of data-analist. Deze functie past bij mij. Ik vind de vraag “Waarom doe ik dit?” vaak belangrijker dan “Welk knopje moet ik indrukken?”Dat is typisch Ordina: je krijgt de ruimte om door te groeien en je kunt je eigen ontwikkeling en uitdagingen bespreekbaar maken. Het bedrijf denkt daarin altijd met je mee. Het voordeel van een groot bedrijf is bovendien dat je allerlei verschillende kanten op kunt binnen de IT.”

Momenteel werk je binnen een High perfomance team (HPT) aan een opdracht. Hoe is dat? 

Dat is ontzettend leuk en leerzaam. Het mooie van een High perfomance team is dat allerlei disciplines samenkomen. Van businessanalisten data-analisten tot meer technische collega’s als ETL’ers en testers. Doordat je met Ordina-collega’s werkt, zijn de lijnen kort en kun je makkelijk schakelen. Ook voor de opdrachtgever is het prettig om een vast team te hebben zitten, dat al hun vragen kan beantwoorden en wensen kan invullen.”

Hoe verloopt de samenwerking? 

Omdat Ordina inzet op langetermijnrelaties met klanten, duren opdrachten vaak maanden of soms wel jaren. Daarom hebben we aan het begin van het traject goed de tijd genomen om elkaar te leren kennen, onder meer door het maken van een teamcanvas en een DISC-assessmentTijdens de twee teamdagen hebben we de doelen en wensen met elkaar én met de klant besproken. Daarnaast hebben we elkaar in een informelere setting leren kennen tijdens een uitje naar een escape roomJe ziet dan direct wie welke rol pakt. De een is meer analytisch, de ander een aanpakker. Dat was niet alleen leuk, maar ook waardevol voor de rest van het traject.”

Waarom doe ik dit?” vind ik belangrijker dan “Welk knopje moet ik indrukken?

Wat is de grootste uitdaging binnen deze opdracht? 

“De opdrachtgever heeft meerdere datawarehouses, waaronder één voor de interne rapportages en één voor de externe rapportages. Het datawarehouse voor de interne rapportages wil men migreren naar het datawarehouse voor de externe rapportages. Dit omdat ze – onder meer vanwege strakke wet- en regelgeving  alle interne én externe rapportages uit hetzelfde platform willen en moeten halen.”

 “Zowel de omvang als de complexiteit vormen een flinke uitdaging. Zeker omdat rapportages richting De Nederlandse Bank of de Europese Centrale Bank uiteraard absoluut geen fouten mogen bevatten én op tijd moeten worden aangeleverd. We hebben nog geen tastbaar resultaat opgeleverd, mede doordat de klantvraag gedurende het traject is veranderd. Maar de opdrachtgever is erg tevreden, mede doordat we flexibel hebben meebewogen met die veranderde vraag.”

Wat is jouw rol in het geheel? 

Ik vervul als BI Consultant de brugfunctie tussen de klantvraag en de oplossing die het team realiseert. De opdrachtgever beschikt over heel veel data, een schat aan informatie. Door die data te analyseren en vooral heel veel vragen te stellen over de wensen en behoeften kan ik de vertaalslag maken naar onze technische mensen. Met als uiteindelijk doel om als team die schat boven water te krijgen. Zodat we daarmee de dienstverlening van onze opdrachtgever kunnen laten blijven aansluiten op de huidige en toekomstige klantbehoeften. Die vertaalslag maken van vraag naar technische oplossing, dat vind ik heerlijk om te doen.”