Foto van meerdere sporen naast elkaar

Alle spoorverzakkingen in beeld met satellietdata

Ordina kan ProRail een sluitend systeem beloven waarmee álle spoorverzakkingen in beeld komen. Dat blijkt uit een proof of concept (PoC) die Ordina samen met SAP en de TU Delft binnen 4,5 dag heeft ontwikkeld. Voor deze PoC is een opvallend innovatielaboratorium gebruikt: de Run Live Truck van SAP. Deze vrachtauto stond een week lang voor het hoofdkantoor van ProRail. Hilco Broens, innovation principal bij Ordina, was een van de teamleden.

Meettreinen

“Spoorverzakkingen wil je voor alles voorkomen, helemaal op het Nederlandse spoornet, dat een van de drukste ter wereld is. Daarom houdt ProRail het spoor met meettreinen zorgvuldig in de gaten. Maar die treinen zijn kostbaar, kunnen niet overal tegelijk zijn en worden het meest ingezet op zwaar belaste trajecten”, verklaart Broens. “Daardoor heeft ProRail geen actueel beeld van naar schatting een kwart van de 7.000 kilometer aan spoor in Nederland.”

Spoorverzakkingen in beeld brengen

De PoC laat zien dat het mogelijk is om alle spoorverzakkingen in Nederland tegelijk in beeld te krijgen. Daartoe worden foto’s van het aardoppervlak, afkomstig van diverse satellieten van zowel ESA als Airbus, verwerkt tot meetpunten. Die worden in het SAP Cloud Platform via HANA-in-memorytechnologie razendsnel geanalyseerd. Alle plekken waar de bodem een verzakkingspatroon vertoont, worden vervolgens via een ArcGIS-server op een kaart geprojecteerd.

3D-data van ProRail

Op basis daarvan wordt het type verzakking bepaald. Door dat weer te vergelijken met de 3D-data van ProRail wordt direct duidelijk of er ook daadwerkelijk spoorinfrastructuur verzakt is. “Met die wetenschap kunnen onderhoudsmonteurs in de toekomst gericht op pad”, voorspelt Broens.

Vervolgstappen

Maar voordat het zover is, moeten nog enkele vervolgstappen worden gezet. “ProRail wil samen met datawetenschappers van de TU Delft de satellietdata verder verrijken, ook om de nauwkeurigheid te verfijnen: van op de centimeter zoals nu naar op de millimeter.”