Applicatie brengt de conditie van het netwerk van Alliander in kaart

Ordina heeft voor netwerkbedrijf Alliander een front end applicatie gebouwd, waarin de conditie van assets in zowel het laag- als middenspanningsnetwerk in kaart worden gebracht. De conditie wordt op basis van een rekenkundig model bepaald dat door het Advanced Analytics team van Alliander is ontwikkeld en een veelheid aan ervaringsdata van Alliander-experts bevat.

Netplanners

Netplanners van Alliander kunnen daarmee in een oogopslag zien waar hun kabels en verbindingsmoffen weinig kansen op storingen bieden en waar veel. De netplanners kunnen hun preventief onderhoud daarop afstemmen. Er is zo’n vijf maanden gewerkt aan de applicatie die eind september 2016 is opgeleverd. Deze zal meteen haar nut bewijzen bij een tweede project waarbij Ordina is betrokken.

Ideale plaatsingslocatie

Op basis van de eerste applicatie wordt in een samen met Ordina ontwikkelde applicatie de ideale plaatsingslocatie bepaald van smart cable guards binnen het middenspanningsnetwerk. Het gaat hierbij om zo’n honderd kleine computers die real time op basis van de kabelprestatie kunnen duiden op welke exacte afstand zwakke plekken zitten in vaak kilometers lange kabels. Dit datagedreven netwerkbeheer, op basis van de aller modernste ICT-toepassingen, is revolutionair. Het voorkomt storingen en bespaart onderhoudskosten. Alliander is het eerste bedrijf ter wereld dat ermee aan de slag gaat.

SAP-Hana databases

Ordina heeft in de back end veel ervaring met SAP-Hana databases. De Ordina-experts kennen het Arcgis-platform en de server waarop de data geografisch in beeld komen. Vervolgens hebben ze de klant voorzien van de modernste Html.5/Javascript front end. Dit alles heeft Ordina volgens de Scrum Agile-aanpak in telkens korte sprints van drie weken opgeleverd. Die expertise, gecombineerd met de resultaat gedreven aanpak, vormde voor Alliander de belangrijkste toegevoegde waarde van Ordina.

Met behulp van de meest geavanceerde ICT helpt Ordina om zwakke plekken in een vitale infrastructuur op te sporen nog voordat storingen optreden. Daarmee worden maatschappelijke kosten bespaard en ergernis bij de klanten vermeden.