Door de bril van de expert

Augmented reality bij de Koninklijke Marine

Hoe stellen we onze monteurs in staat om alle technische systemen te kunnen onderhouden aan boord? Kan technologie daarbij helpen? Met die laatste vraag klopte de Koninklijke Marine dit jaar aan bij Ordina. Het antwoord was ‘ja!’ Dankzij augmented reality.

HoloLens

De monteurs zetten hun Microsoft HoloLens op, bekijken een scheepsmotor door die slimme bril en krijgen vervolgens de instructies – wat te doen in welke volgorde – vanzelf op hun netvlies geprojecteerd. Zo bekijken de monteurs hun motor als het ware door de bril van de expert.

Ze maken daarbij minder fouten, werken sneller, geconcentreerder en veiliger en houden beide handen vrij voor het sleutelen. Geblader door instructieboekjes is met de Microsoft Hololens voltooid verleden tijd. Deze veelbelovende procesinnovatie is binnen vijf weken ontwikkeld door een team waarin experts van Ordina nauw samenwerkten met praktijkspecialisten van de Koninklijke Marine.

Werkend prototype

Innovatieconsultant Jasper Jochem van Ordina Smart Technologies was nauw betrokken bij het project. Jasper: “Wij waren ervan overtuigd dat het technologisch moest kunnen. Dit was alleen nooit eerder vertoond. Het idee hebben we nu met de marine vertaald naar een werkend prototype waar we ook de eerste ervaringen mee hebben opgedaan. Die zijn positief.”

Opdrachtgever Michel Caspers van de Koninklijke Marine is het met hem eens: “Wij zijn dit experiment bewust aangegaan. Het hoefde geen kant-en-klaar product op te leveren. Wij wilden wel weten of deze innovatie toepasbaar is in de militaire context. Dat is goed gelukt. En de samenwerking met Ordina is ons uitstekend bevallen. Wij hebben dit samen opgeleverd, voelden ons eerder collega dan klant en dat zegt alles.”