Onderaanzicht van ABN-AMRO gebouw met logo

Hypotheekadministratie miljoenen goedkoper

Ordina heeft in 2017 voor ABN AMRO een omvangrijke klus geklaard die substantieel bijdraagt aan een besparing van miljoenen op jaarbasis voor de bank. In drie jaar tijd zijn vele honderdduizenden hypotheekdossiers van meerdere merken overgebracht naar één nieuw systeem. “Die verhuizing moest heel zorgvuldig gebeuren”, legt Margreet Rijken uit. Ze is directeur van Ordina Data & Finance Solutions (ODFS), waarin diverse experts samenwerken.

Gouden greep

Die combinatie van experts blijkt een gouden greep. Rijken: “Doordat de dataspecialisten van ODS hun expertise delen met de IT-financials van OFS komen dwarsverbanden bij onze klanten in het vizier. Zo kunnen we diepgravende en complexe projecten zoals dit bij ABN AMRO feilloos, op tijd en binnen budget afronden.”

Complex was het zeker. Het nieuwe systeem omvat alle hypotheken van ABN AMRO en dochter Florius. En alles is gedigitaliseerd, zodat het proces van het aanvragen, verstrekken en beheren van een hypotheek snel, eenvoudig en kostenefficiënt kan verlopen.
Han Bosz, lead product owner hypotheken bij ABN AMRO, heeft het project niet onderschat: “Ik weet hoe complex dit soort operaties zijn. In de dossiers zit een historie van tientallen jaren verscholen en het gaat om tal van regelingen die vaak door de tijd heen veranderd zijn. Ik vond deze conversies dus erg ambitieus. Maar ik ben uitermate tevreden over hoe het is gegaan. In dit traject heb ik Ordina leren kennen als een fijne partij om mee samen te werken. Ze zijn flexibel en pragmatisch en kunnen altijd snel schakelen.”

Twee operaties

In feite ging het hier om twee operaties: het verhuizen van alle hypotheekdata naar het nieuwe systeem (de datamigratie) en het netjes opbergen van alle data die daar niet in passen, maar die je op een of andere manier wel toegankelijk wilt houden (het historische-databeheer). Rijken: “Vroeger werden die data nog weleens op een schijfje gezet en in een kast gegooid, maar die tijd is voorgoed voorbij. De algemene verordening gegevensbescherming (AVG) die in mei 2018 van kracht wordt, verbiedt dat ook. Klanten zijn zich ook steeds meer bewust van hun rechten over opgeslagen persoonsgegevens. Bedrijven moeten op verzoek van klanten kunnen laten zien welke data ze van hen bewaren en zijn verplicht om de opgeslagen data op te schonen als de bewaartermijnen in het kader van de zorgplicht zijn verlopen.” Ordina heeft dit voor ABN AMRO gewaarborgd. Alle veilig opgeslagen historische data zijn eenvoudig toegankelijk voor de medewerkers van ABN AMRO, zodat ze vragen van hun klanten direct kunnen beantwoorden.

Nu de migratie voltooid is, blijft Ordina zeker nog betrokken bij het historische-databeheer van de bank. Wat Bosz betreft blijft het daar niet bij: “Ordina heeft onder meer innovatieve bronontsluitingstechnieken. Met een instrument als ‘Lckr’ kan bijvoorbeeld een boel papierwerk rond taxaties en loonopgaven worden bespaard. Dit zijn interessante ontwikkelingen die ik goed wil blijven volgen, ook met wat Ordina hierin te bieden heeft. Deze samenwerking smaakt naar meer.”