IT-issues bij Nederlands Dans Theater in kaart gebracht en verbeterd

Het Nederlands Dans Theater (NDT) maakt vanuit de thuisbasis in Den Haag hedendaagse dans waar wereldwijd jaarlijks tienduizenden mensen van genieten. Minder zichtbaar is dat aan die prachtige dansvoorstellingen heel wat IT-verkeer vooraf gaat. De NDT-medewerkers moeten er op kunnen rekenen dat dit verkeer soepel verloopt, maar dit was de laatste tijd niet het geval.

Haperende verbinding

Met de bouw van een volledig nieuw danstheater aan het Spui in het vooruitzicht, maakt het NDT nog steeds gebruik van haar kantoor naast de bouwput en van de server op het Zuiderstrandtheater in Scheveningen. De IT-verbindingen haperden sindsdien nogal eens. Vanuit de Ordina Foundation heeft business consultant Robbert Kraakman het NDT in 2016 geholpen om hinderlijke IT-issues in kaart te brengen en de meeste ook op te lossen.

Kraakman: “Het NDT gebruikt de server bij het Zuiderstrandtheater om kantoorapplicaties op te draaien, bijvoorbeeld Autocad en Microsoft Office. De terminals op kantoor staan via een glasvezelkabel in verbinding met deze server. In theorie kan deze opstelling prima werken, in de praktijk was dit niet het geval omdat op beide locaties graafwerkzaamheden zijn verricht waardoor de kabel is beschadigd. Er is ook geen terugvaloptie, bijvoorbeeld via de cloud. Het kantoor draait volledig op deze verbinding.”

Meeste problemen verholpen

Kraakman ontdekte dat er ook iets schortte aan de verbinding met de internetprovider. Na zijn speurwerk zijn de meeste problemen de wereld uit. Een 100% garantie geeft Kraakman echter niet: “Als een graafmachine een kabel stuk trekt, hef ook ik de handen ten hemel. Maar alles wat ik kon verhelpen, heb ik gedaan. Daarbij heb ik het NDT geadviseerd om wat meer bewust te zijn van het belang van de IT. Eigenlijk zou er iemand met IT-kennis vast moeten worden aangesteld om dit in goede banen te leiden.”