Innoveren onder GDPR/AVG?

Laat me niet lachen!

Organisaties worden steeds meer data driven, terwijl wet- en regelgeving alsmaar strenger wordt. Onlangs is de nieuwe privacywet GDPR/AVG van kracht geworden. Wat mag u dan nog met data? Is er nog wel ruimte voor innovatie of kunt u dan nauwelijks meer een stap voorwaarts zetten?

Kan het wel of niet?

Om het concreet te maken: stel dat een supermarkt in een online bestelomgeving alvast uw boodschappenlijst invult op basis van recente aankopen. Wat zou u daarvan vinden? Veel mensen vinden dit nog geen probleem. Sterker nog, het wordt over het algemeen als ‘handig’ ervaren, omdat het denkwerk scheelt en niet over de meest gevoelige informatie gaat.

Nu iets lastiger. U staat bovenaan de skipiste met uw gezin en krijgt ongevraagd een appje van uw verzekeraar waarin staat dat uw reisverzekering geen gevaarlijke sporten dekt. Met daarbij een aanbod om de dekking ter plekke aan te passen. Wat dan? U zou kunnen zeggen: dat is gemakkelijk, want dan ben ik niet onderverzekerd. Of vraagt u zich vooral af waarom ze uw locatie bijhouden?

En nog één om het af te leren: wat als uw bank ziet dat u betalingen doet aan een relatietherapeut die ook klant is bij die bank. En de bank concludeert op basis van die geldstromen dat er iets gaat veranderen in uw privésituatie, om u vervolgens een aanbieding te doen voor een betaalde adviesdienst. Hoe kijkt u daar tegenaan?

Geef klanten de regie

Dit soort dilemma’s komen bedrijven in de toekomst steeds vaker tegen. De ene klant vindt het prima dat zijn gegevens gebruikt worden, terwijl de andere klant daar problemen mee heeft. Onze conclusie is dat mensen regie willen hebben over wat er met hun gegevens gebeurt. Vanuit die gedachte helpen we organisaties dan ook om te innoveren onder wet- en regelgeving.

Een paar concrete tips:

  1. Informeer klanten vooraf wat u van plan bent
  2. Probeer te handelen in lijn met uw normale dienstverlening
  3. Geef klanten zoveel mogelijk regie over de verwerking van gegevens

Hoe u dit kunt realiseren?

Zet de klant aan de knoppen en laat klanten op maat toestemming geven voor het gebruik van data. Bijvoorbeeld door ze de keuze te bieden voor welke producten of diensten ze wel of niet benaderd willen worden. Denk hierbij ook aan de mogelijkheden die het nieuwe recht op data portabiliteit u brengt.