fbpx

Integrated Supply Chain: Case story Tarkett

Tarkett versterkt grip op supply chain dankzij Ordina

Innovatie is het kloppende hart van Tarkett, een specialist in vloeroplossingen. Bewijs nodig? In 2015 won Desso, het tapijtmerk van Tarkett, als allereerste vloerenbedrijf een gouden Cradle® to Cradle® – certificaat. Tarkett wil dit niveau van gedrevenheid en ambitie verankeren in elke vezel van de groep. Toen ze begrepen dat ze hun supply chain-processen moesten digitaliseren, zette Ordina eerst een maturiteitsassessment op om de mogelijkheden in kaart te brengen.

Desso ontwerpt en produceert al meer dan 90 jaar hoogwaardige tapijttegels voor kantoren, winkels, scholen, ziekenhuizen en andere commerciële gebouwen. Sinds 2014 deelt het zijn ervaring en expertise met Tarkett, een speler van wereldklasse op het gebied van innovatieve vloeroplossingen. Net als elk bedrijf investeert Tarkett groots in procesoptimalisatie, om vloeroplossingen met de beste prijs-kwaliteitverhouding te bieden voor zijn klanten. Om dat doel te bereiken, is Tarkett vastbesloten om digitale transformatie te integreren in alle onderdelen van het bedrijf.

Hoe kunnen we onze processen optimaliseren?

Toen Michael Vermeir in 2019 bij Tarkett kwam werken als project en engineering manager, merkte hij dat er veel ruimte was voor optimalisatie en digitalisering. Er werd nog veel tijd besteed aan handmatige taken, Excel-spreadsheets regeerden en de hele supply chain werd in silo’s beheerd.

“De groep legt vrij ambitieuze efficiëntiedoelstellingen op, met duidelijke doelstellingen voor elke fabriek. In het begin vonden we volop mogelijkheden om de efficiëntie te verhogen. Toen we eenmaal het ‘laaghangende fruit’ hadden geplukt, was het tijd om kritisch naar onze systemen en processen te kijken en de digitalisering te versnellen.”

Van vragenlijst tot stappenplan in 4 stappen

Om iedereen van die noodzaak te overtuigen en alle neuzen in dezelfde richting te krijgen, deed Michael een beroep op de expertise van Ordina. “Ordina had ons al met succes bijgestaan in een ander IT-project”, legt hij uit. “Toen ze voorstelden om onze supply chain-processen objectief te beoordelen, begreep ik meteen de meerwaarde. Een externe blik zou ons helpen om zowel lacunes als mogelijkheden op te sporen.

Michael wist de supply chain manager en de rest van het management te enthousiasmeren en kreeg Ordina aan boord om de evaluatie te starten. Ze identificeerden vier belangrijke domeinen om te

beoordelen (inkoop, planning, magazijn en productie), evenals verschillende stakeholders per domein, die hun inzichten en ervaringen met Ordina zouden delen. Het assessment verliep in vier stappen:

  1. Vragenlijst: Alle deelnemers ontvingen een vragenlijst met vragen over de bestaande supply chain-processen en de visie op de toekomst van Tarkett.
  2. Evaluatie: Ordina bracht alle stakeholders rond de tafel in een reeks workshops. Samen bespraken ze de antwoorden op de vragenlijst en brachten ze de bestaande processen, uitdagingen, sterke en zwakke punten in kaart.
  3. Aanbevelingen: Op basis van de inzichten stelde Ordina concrete verbeterpunten en oplossingen voor, die ze met het interne team bespraken en verfijnden.
  4. Roadmap: Tarkett kreeg een ‘maturiteitsscore’, die werd toegelicht in een uitgebreid document dat de lacunes, doelen, actiepunten en KPI’s voor het supply chain-traject beschrijft. Voor elk domein leverde Ordina een opportuniteitsmatrix die de prioriteiten aangeeft.

“Een objectieve beoordeling is echt nuttig voor mij om de lacunes en mogelijkheden duidelijk te presenteren aan mijn collega’s, inclusief het management.”

Michael Vermeir, Project en Engineering Manager bij Tarkett

Objectieve bevestiging

“Het rapport is voor mij echt nuttig om de lacunes en mogelijkheden duidelijk voor te leggen aan mijn collega’s, inclusief het management”, zegt Michael. “Ordina legde bijvoorbeeld uit dat we het vooral goed doen op het vlak van mensen en verantwoordelijkheden, maar achterblijven op het vlak van magazijnbeheer. In het stappenplan geven ze ons concrete tips om onze voorraad en ons magazijn te optimaliseren. Dat is voor ons een mooi uitgangspunt om actie te ondernemen en budget vrij te maken. Ondertussen hebben we een team samengesteld om hieraan te werken en dat is natuurlijk maar één van de actiepunten.”

Integrated Supply Chain

Ondertussen droomt Michael van een volledig geïntegreerde supply chain : “Op dit moment bereiden we de budgetten voor, zodat we vervolgens onze systemen en processen kunnen verfijnen, digitaliseren en verbinden. Ons einddoel is een end-to-end supply chain. Door onze supply chain-processen op een geïntegreerde manier te beheren, kunnen we kosten besparen, efficiënter werken en snel reageren op veranderingen. Dat is tegenwoordig een must geworden voor elke organisatie.”