Winkel Blokker

Ordina bouwt nieuw e-commerce platform Blokker

Blokker kiest met nieuw e-commerce platform voor sprong naar voren.

Met een gloednieuw e-commerce platform is Blokker klaar voor de toekomst. De winkelketen met zo’n 400 winkels door heel Nederland kiest bewust voor een strategie, waarbij fysieke winkels en het platform elkaar nog beter aanvullen. Voor de ontwikkeling van het platform werd de hulp ingeroepen van Ordina.

Volgens John de Keuning en Martin van Velzen, respectievelijk directeur IT en directeur Marketing & E-commerce bij Blokker, staat de fysieke retail al enige jaren onder druk vanwege de online concurrentie. “Je moet als retailorganisatie dus ook online zichtbaar zijn. Als je als merk online niet aanwezig bent, heb je geen bestaansrecht. Vandaar dat we enkele jaren geleden voor een omnichannelstrategie hebben gekozen, waarbij we de fysieke en online werelden veel meer bij elkaar moeten brengen. Op het online gebied liepen we behoorlijk achter, niet alleen qua website maar ook wat we op e-commercegebied deden. Met het nieuwe platform, in combinatie met Salesforce en een nieuw loyaliteitsprogramma hebben we een stevig fundament gelegd, zodat we nu kunnen bouwen aan het huis waarmee we het voorbeeld willen worden voor een omnichannel retailer”, aldus Martin van Velzen.

Digitale transformatie

Het nieuwe platform in combinatie met de omnichannel-gedachte zijn onderdeel van een digitale transformatie waar Blokker middenin zit en waarvoor een paar jaar geleden al de eerste stappen werden gezet. John de Keuning: “Als je de digitale transformatie tot een succes wilt maken, moet je allereerst zorgen dat het informatielandschap op orde is. Tot voor kort hadden we bij Blokker nog veel legacy-systemen die niet met elkaar waren gekoppeld. Daarnaast waren processen onvoldoende op elkaar afgestemd. Ook was de kennis onvoldoende geborgd en was de data niet eenduidig. Specifiek voor de digitalisering naar de klant toe hebben we ervoor gezorgd dat we het landschap op orde hebben en is er een architectuur neergezet, waarmee we de organisatie konden veranderen. Ook hebben we onze mensen digitale oplossingen kunnen bieden, zodat ze op een betere en effectievere manier kunnen werken. Daarin hebben we inmiddels grote stappen gemaakt.”

Als je als merk online niet aanwezig bent, heb je geen bestaansrecht.

Digital commerce team

Voor de bouw van het nieuwe platform en de implementatie van Salesforce werd een digital commerce team van Ordina ingeschakeld dat ruime ervaring heeft met dit soort projecten. John: “Het doel was om de bestaande site over te bouwen, waarna we vervolgens de site zouden verfijnen en optimaliseren, om op deze manier snelheid te maken. De complexiteit zat hem met name in de integratie met de rest van het landschap. En tegelijkertijd speelde ook nog de implementatie van een nieuw ERP-systeem en een loyaliteitsprogramma. Idealiter doe je zulke projecten een voor een, maar die tijd hadden we niet. Dus dat was af en toe wel eens hectisch en daar hebben we bij de ontwikkeling van het platform ook wel last van gehad. Op een gegeven moment hadden we met elkaar moeite om grip te houden op het project omdat er op hetzelfde moment van alles speelde en was het de vraag of we de website op tijd klaar zouden hebben. We zijn door een mooi leerproces heen gegaan. Door alles strakker neer te zetten en duidelijke procesafspraken te maken over de agile aanpak die we hanteerden, hebben we alles op de rit gekregen. Agile werken kan heel goed werken, maar de grens tussen agile en chaos is een heel dunne.”

Goede samenwerking

Over de samenwerking tussen Blokker en het Ordina-team zijn Martin en John zeer te spreken. Martin: “Ik ben echt onder de indruk geraakt. Ik proefde bij het hele team dat iedereen enorm betrokken was bij het project. Mensen hebben zonder klagen lange dagen gedraaid en wilden het beste bereiken. Daar heb ik veel bewondering voor en dat heeft ook bijgedragen aan het succes. Er was en is een grote persoonlijke betrokkenheid.” Volgens John is er voor een goed resultaat een bepaalde samenwerking met elkaar nodig. “En die samenwerking is het allerbelangrijkste geweest in dit traject. Bij elk contact dat je aangaat, weet je pas wat je aan elkaar hebt als er problemen ontstaan. Die problemen hebben we gekend qua planning en kosten. Ik denk dat beide partijen de samenwerking als een partnership hebben gezien en dat heeft zich uitbetaald. We hebben nu een platform neergezet dat niet alleen toekomstbestendig is, maar dat ook kostenefficiënter is.

Grote ambities

Het nieuwe platform mag er dan zijn, maar dat betekent niet dat het karwei hiermee is gedaan. Martin van Velzen: “Nee, integendeel. We hebben grote ambities en gaan door met het ontwikkelen van de website en het ontsluiten van allerlei nieuwe mogelijkheden waar we nu nog geen tijd voor hebben gehad. Als het aan mij ligt ziet de website er volgend jaar rond deze tijd al weer volledig anders uit, zeker qua look en feel, maar ook qua customer journey. We blijven het platform ontwikkelen, dat is een continu proces. En als we straks data beschikbaar hebben, dan kunnen we die ook gebruiken om de website te verbeteren. Daarnaast moeten we aan de slag met ons loyaliteitsprogramma want ook dat moet verder worden ingevuld. Kortom, het begint nu pas.”

Blokker express

Blokker Express

Met de livegang van het nieuwe platform eind oktober dachten John de Keuning en Martin van Velzen even gas terug te kunnen nemen, maar niets was minder waar. Vanwege de lockdown konden klanten alleen nog maar online bestellen en dat zorgde voor grote drukte bij PostNL. Om te voorkomen dat de Blokker-klanten te lang op hun pakketjes moesten wachten werd in drie dagen tijd Blokker Express uit de grond gestampt. Een eigen bezorgservice van Blokker, waarmee zo’n vierduizend medewerkers van de winkels en het hoofdkantoor rond de feestdagen een deel van de pakketten met hun eigen fiets of auto bij de klant hebben afgeleverd. De IT- en e-commerce teams van Blokker, onder leiding van John en Martin in samenwerking met het Ordina-team, hebben tot in de late uurtjes doorgewerkt om de website aan te passen en een app te bouwen waarmee de pakketjes konden worden gescand bij aflevering