Ordina bouwt Schiphol Today app met low-code platform Mendix

Nieuwe app Schiphol Today verbetert werkprocessen floormanagers

Luchthaven Schiphol wil door de inzet van digitalisering en data uitgroeien tot de voorkeursluchthaven van Europa. In die plannen past de ontwikkeling van de app Schiphol Today die in maart 2020 live is gegaan en floormanagers in staat stelt om hun werk makkelijker en efficiënter uit te voeren.

Voor de ontwikkeling van de app op basis van het low-code platform Mendix werd Ordina ingeschakeld. Met een High performance team (HPT), bestaande uit zowel Schiphol- als Ordina-professionals, is in drie maanden tijd de eerste versie van de app ontwikkeld. Met bijna vijftig Mendix-consultants beschikt Ordina over veel kennis en expertise van Mendix, mede door de vele succesvolle Mendix-oplossingen die de afgelopen jaren zijn gerealiseerd. Het grote voordeel van Mendix is dat Ordina, samen met de business-owners bij de klant, snel prototypes kan bouwen, testen en in productie kan nemen. En dat in een fractie van de tijd die traditionele ontwikkelmethodes nodig hebben. Volgens Ordina Mendix- consultant Lennart Spaans is juist de nauwe samenwerking tussen de Ordina-collega’s en product owner Maud Schijen en UX designer Daan Brittan van de afdeling Digital van Schiphol, als hybride HPT, de sleutel tot het succes van de samenwerking.

App met realtime informatie

Volgens Maud Schijen is de app voor de floormanagers een aanzienlijke verbetering in de manier waarop ze hun werk kunnen doen. Bovendien brengt de app kostenbesparingen met zich mee. “Met de nieuwe app beschikken de floormanagers nu in één oogopslag over alle informatie die ze nodig hebben. Zo zijn ze beter voorbereid, gaat het werk efficiënter en hebben ze meer tijd voor hun kerntaak: het begeleiden van reizigers. Een floormanager ziet nu, voordat hij naar zijn werk gaat, thuis in de app in welk gebied hij staat, met welke collega’s en wat de eventuele bijzonderheden zijn. In de app worden bepaalde taken direct ondersteund, zoals het melden van eventuele storingen. Dat kan nu digitaal, zodat iedereen direct weet wat er speelt. Door de realtime informatie kunnen floormanagers, maar ook ondersteunende servicediensten sneller reageren op veranderende omstandigheden.”

Input gebruikers

Om de app succesvol live te brengen en te integreren in de dagelijkse werkwijze van de collega’s moest er wel het een en ander gebeuren. Maud Schijen: “We hebben gekozen voor een native app voor de beste gebruikerservaring. Om te toetsen of de functionaliteiten voor de gebruikers ook zo zouden werken als bedacht, is eerst een proof of concept (POC) in Mendix gebouwd. Daarna heeft de designer de hele app van een design voorzien, waarna we een fase van continu refinements zijn gestart. De hele backlog is opgeknipt in sprints en we zijn als team in een goede cadans gekomen met het bouwen van nieuwe functionaliteiten en het aanscherpen ervan. Als multidisciplinair team kunnen we echt sparren; we bekijken en benaderen vanuit onze verschillende achtergronden een vraagstuk. Een bijkomend voordeel is dat Lennart en collega Mendix-developer Kolien Pleijsant gemakkelijk toegang hebben tot specialistische kennis binnen Ordina. Niet alleen op het gebied van Mendix maar juist ook andere programmeertalen of vraagstukken. Tijdens de ontwikkeling hebben we ook veel tijd besteed aan het testen met de gebruiker en het meenemen van hun bevindingen in de app. Dat laatste is uitermate belangrijk en heeft bijgedragen aan het succes van de implementatie en het gebruik. Je moet daarvoor dicht op de gebruiker zitten en continu de interactie opzoeken. Daarnaast hebben we ook de overige stakeholders in het proces meegenomen. Alles valt of staat met interne en externe afstemming met de stakeholders en hoe goed je hun wensen kunt vertalen door te opereren als hecht team.”

Gebruiksgemak vanuit een robuust platform

Door in het proces alle stakeholders mee te nemen, is de nieuwe app door de gebruikers en business goed ontvangen. “Ja, de reacties op de app zijn heel positief”, aldus Maud Schijen. “Onlangs hebben we een nieuwe release gedaan en bijna de hele doelgroep heeft de app gedownload, dus de app appelleert duidelijk aan een behoefte. We hebben een hele enthousiaste groep gebruikers die zeer te spreken is over de professionaliteit en het gebruiksgemak van de app. Een mooi compliment voor de look en feel van de app. We zijn met de move naar Mendix overgestapt op een platform dat op allerlei fronten verbeteringen kan faciliteren en bovendien robuust genoeg is voor de door ons gewenste toekomstige groei. Zo hebben we nu een aantal bouwblokken gecreëerd die ook voor andere doelgroepen of medewerkers bruikbaar zijn.”

Toekomst

Met de oplevering van deze versie van de app voor floormanagers is het werk namelijk nog niet gedaan voor Maud en haar team. Zo is het de bedoeling dat op termijn alle operationele medewerkers de app gaan gebruiken. “Inmiddels zijn we bezig met een POC voor een nieuwe doelgroep; de zogeheten authorities, oftewel de medewerkers die zich bezighouden met de toezicht en handhaving op Schiphol. Net als voor de floormanagers is het de bedoeling dat de app hen gaat voorzien van de meest actuele informatie en gaat ondersteunen in het makkelijker en efficiënter uitvoeren van hun werk.”

Business acceleration in public

De Ordina Solution for Business Acceleration in Public helpt publieke organisaties digitaal te versnellen. Dat doen we met het low-codeplatform Mendix, waarmee eenvoudig portalen en (mobiele) applicaties gecreëerd worden in slechts een fractie van de tijd die traditionele ontwikkelingsmethodes nodig hebben. Met bijna vijftig consultants in Nederland behoren we wereldwijd tot de top-4 Mendix-leveranciers. Binnen de publieke sector hebben we de afgelopen jaren een gedegen track record opgebouwd met succesvolle Mendix-projecten. Lees meer of neem contact op met Bas via onderstaande formulier.