fbpx

Royal Flora Holland implementeert SAP BRIM

Royal FloraHolland is een (coöperatieve) fusieorganisatie die als één veiling opereert en op één manier wil factureren. De klantorganisatie stelde harde eisen aan de te implementeren software: standaard, in staat tot het verwerken van hoge volumes (er gaan per dag miljoenen factuurregels door het systeem), robuust vanwege de ambitie voor expansie over de grens en daarnaast het omgaan met vreemde valuta en buitenlandse btw-regimes.

Solution

Dit project omvat de implementatie van SAP BRIM waarbij de oude maatwerk facturatiestraten, met verschillende facturen per klant, vervangen werden door één verzamelfactuur per klant. Het optimaliseren van het proces van veilen; vanaf klok, inclusief validatie op bankgaranties, tot en met incasso bij kopers en excasso naar kwekers. Het online beschikbaar stellen van financiële informatie naar kwekers en kopers is onderdeel van de oplossing. Tevens is de BTW engine Vertex geïntegreerd met Hybris Billing. Met behulp van Vertex is FloraHolland in staat haar internationale BTW problematiek het hoofd te bieden.

Na Go-Live werden geen noemenswaardige verstoringen ervaren en de klanttevredenheidscijfers waren uitstekend!

Result

SAP BRIM werd succesvol geïmplementeerd als gestandaardiseerde flexibele facturatiestraat voor kopers en kwekers. Hierdoor krijgen de kwekers snel hun geld en merken de kopers dat het juiste bedrag op het juiste moment wordt afgeschreven.

De jaarlijkse omzet van 4,2 miljard euro loopt soepel door het factureringssysteem. Telers eisen dat ze hun geld snel ontvangen en kopers hebben een correcte cash off op het juiste moment nodig. Dit proces moet elke dag vlekkeloos verlopen. De hele industrie vertrouwt op ons. De klant heeft nog niet met één storing te maken gehad en krijgt positieve scores uit het tevredenheidsonderzoek.

Het nieuwe systeem creëerde de mogelijkheid voor wereldwijde expansie. Na de implementatie heeft de eerste kweker met vreemde valuta – één van de grootste kwekers van Afrika – zich aangesloten.

Het team is hands-on en ondernemend. Dat is bij andere IT-providers nog weleens anders: veel mannen in pakken, weinig mensen achter de knoppen. Ordina is er echt voor gegaan en heeft er alles aan gedaan om de risico’s van budget- en tijdoverschrijding te voorkomen. Hoe? Door het project op te knippen in behapbare delen, zich strak aan de deadlines te houden en ervoor te zorgen dat besluiten niet blijven liggen.

– Martijn Meskers, Manager Finance

Meer informatie of vragen?

Jan van der Veen
Jan van der Veen
Senior Principal
Stuur een email