fbpx

Söderberg & Partners; ‘FASCO maakt einde aan financieel advies op basis van stapels papier’

Inzicht krijgen in de financiële situatie van iemand, is vooral een zaak van papier. Veel papier en zoekwerk. Dat moet slimmer kunnen, dacht financieel dienstverlener Söderberg & Partners. Inmiddels maakt het gebruik van de Upp-app. Söderberg & Partners ontwikkelde zelf de front-end en gebruikersomgeving, achter de schermen zorgt de FASCO-solution van Ordina ervoor dat financiële data heel eenvoudig is op te vragen en te bundelen. Rudi Smit, product owner bij Söderberg & Partners: “Hiermee versnellen we adviescases. Dit maakt betaalbaar financieel advies voor iedereen mogelijk.”

Wat hebben het aanschaffen van een leaseauto en het oversluiten van een hypotheek met elkaar gemeen? Voor beide geldt dat voor het in kaart brengen van een goede financiële situatie van een aanvrager in veel gevallen een aanzienlijke hoeveelheid papieren bewijsstukken nodig is. Dat is tijdrovend voor zowel de aanvrager als de adviseur, terwijl er mogelijkheden zijn om dit met digitale tools enorm te versnellen. Ordina ontwikkelde voor het afhandelen van deze financiële vragen de FASCO-solution en Söderberg & Partners is de eerste organisatie die hiermee aan de slag is gegaan.

’Advies nodig voor individueel pensioenvermogen’
“Het is ons doel om toegankelijk en betaalbaar financieel advies voor iedereen te kunnen leveren. In de markt is er een toenemende behoefte aan individuele advisering. Met de op handen zijnde transformatie van het pensioenstelsel in 2023, zal deze behoefte in Nederland verder toenemen. Dit nieuwe stelsel stapt af van een collectieve garantie-aanspraak en gaat over naar een situatie waarin individueel pensioenvermogen centraal staat. Daarvoor is advies nodig.” Voor dat advies, specifiek het opvragen van financiële documentatie, gebruikt Söderberg & Partners inmiddels de FASCO-solution.

‘Je logt in met DigiD en deelt data’
Het opvragen van financiële data is binnen FASCO geautomatiseerd. Söderberg &Partners handelt deze zaken voor een aantal klanten af met de Upp-app die achter de schermen werkt met de Ordina-technologie. Smit: “Een adviseur die bij ons is aangesloten, geeft jou als aanvrager een QR-code. Vervolgens log je in met je DigiD en geeft daarmee toestemming om de gegevens automatisch naar de adviseur en zijn systeem te sturen. In vijf minuten is de data gedeeld en de adviseur weet dat de data klopt. Wat deze app aantrekkelijk maakt, is dat wij als adviserende partij ook de beheerder zijn én de merkomgeving kunnen vormgeven.”

App biedt uitgebreide mogelijkheden
De grootste plus van FASCO voor Söderberg & Partners is dat het opvragen van financiële data veel minder tijd kost. “Daarnaast is het eenvoudig om de app te koppelen aan onze eigen applicaties. En zijn er aanvullende vragen, dan gaan we daarvoor in gesprek met Ordina. Er zijn best veel mogelijkheden om de app aan onze wensen aan te passen.” Die aanpassingen in de back-end zelf doorvoeren en de app doorontwikkelen doet Söderberg & Partners overigens bewust niet. “Daardoor hebben we onvoldoende kennis van overheidssystemen en bovendien is het niet te doen om alle veranderingen bij te houden. Ordina monitort dat en dat bespaart ons heel veel tijd.”

‘Verwachten dat veel meer adviseurs onze app willen gebruiken’
Door met deze app tijdig op de aanstaande veranderingen op financieel gebied in te springen, verwacht Söderberg & Partners marktaandeel te winnen. “De behoefte aan goed financieel advies neemt sterk toe. Op dit moment gaan veel mensen die in loondienst werken er vanuit dat het wel goed zit met hun pensioen. Toch ebt die gedachte langzaam weg, al is de juiste instelling om meer over je pensioensituatie te weten er ook nog niet. Zodra het nieuwe pensioenstelsel start, is er geen garantie meer dat het met je pensioen wel goed zit. Dus wij verwachten dat er op dat moment veel meer behoefte aan inzicht en grip ontstaat. Adviseurs zullen vanaf dan ook over meer middelen willen beschikken om klanten goed te adviseren. Daarop spelen we in. Ben je onderdeel van ons netwerk, dan kun je ook van de beschikbare tools gebruikmaken.”

Sneller een beter financieel inzicht
Smit merkt dat het nadenken over de aanstaande veranderingen nog ver weg is. “Toch vinden we zelf dat je als adviseur nu al over de infrastructuur moet beschikken om klanten straks te begeleiden. Met dit zelfservice concept doen we dat, terwijl op de achtergrond de FASCO-intelligentie actief is. Je kunt iets alleen maar klein houden en begrijpelijk maken als je zelf weet hoe iets werkt. Een adviesflow moet voor een gebruiker begrijpelijk zijn. Sterker, een leek zou een adviesvraag moeten kunnen invullen. Tegelijkertijd vinden we ook dat er een sluitstuk nodig is, in de vorm van een gesprek met een adviseur.” Die adviseur verspilt dan volgens Smit geen tijd meer met het aanleggen van dossiers, maar kan deze steken in het voorbereiden van de adviesaanvraag. Daarbij heeft adviesaanvrager door het inzicht al na kunnen denken over wat hij of zij wel of niet wil.

‘In 2023 neemt dit een grote vlucht’
Söderberg & Partners is tevreden over de mogelijkheden van de Upp-app en kijkt uit naar 2023. “Dat zal het jaar zijn waarin dit een grote vlucht neemt. De enige echte voorwaarde voor het gebruik van de applicatie is dat je als individu kunt omgaan met een smartphone. Dat lukt de meeste mensen wel. Ordina heeft hiermee echt iets ontwikkeld waar de markt op zit te wachten.”