Foto Vertrekhal 1 op Schiphol

Tijdelijk Security Filter Schiphol in gebruik genomen

Ordina-projectmanager Leandra Boudewijn klaart klus voor realisatie van acht securitylanes

Het aantal passagiers dat van luchthaven Schiphol gebruikmaakt, blijft groeien. Om de capaciteit te vergroten, wordt momenteel Vertrek en Lounge 1 vernieuwd en uitgebreid.

Een ambitieus project aldus Dennis Stout, werkzaam bij Schiphol en de opdrachtgever voor de herinrichting van Vertrek en Lounge 1. “Het gaat om een ingrijpende verbouwing. De omgeving bestaat uit Vertrek 1 (waar je incheckt en door de security gaat) en Lounge 1 met het daarbij behorende winkelgebied. Stap voor stap verbouwen we gebieden, met onder meer een nieuwe tussenverdieping (mezzanine), een lounge en een panoramaterras, waarbij er onder meer nieuwe roltrappen en liften zijn gerealiseerd.”

Bouwen op Schiphol is bouwen op een postzegel. Je moet met allerlei stakeholders rekening houden.

Bouw Tijdelijk Security Filter

Om de verbouwing van Vertrek en Lounge 1 soepel te laten verlopen, is er een Tijdelijk Security Filter gebouwd. “Toen we hiermee begonnen was het gewoon een parkeerplaats. In een jaar tijd is er een volledig nieuw gebouw neergezet met een oppervlakte van 1500 vierkante meter, waarbij het securityfilter ruimte biedt aan acht securitylanes met de nieuwste IT-technologie. Het securityfilter is oktober vorig jaar in gebruik genomen en zorgt ervoor dat de securitycapaciteit tijdens de verbouwing in orde blijft”, aldus Dennis Stout.

Foto Dennis Schout op Schiphol

Acht security lanes

Als projectmanager ICT was Leandra Boudewijn van Ordina verantwoordelijk voor de inrichting van de binnenruimte van het Tijdelijk Security Filter. “Dan heb je het niet alleen over de acht securitylanes, met onder meer de X-ray-machines, bottle analyzers en security scanners, maar ook over toegangsbeheer met paslezers, de schermen, camera’s, boardingpas controlepoortjes, wifi en portofonie.”

Een flinke uitdaging, helemaal omdat dit alles in zeven weken moest gebeuren met een strakke deadline van 1 oktober 2019. Samen met een team van tien professionals en meerdere leveranciers heeft Leandra de klus geklaard. “Ja, dat was wel even aanpoten. Gelukkig had ik een geweldig team tot mijn beschikking met allemaal specialisten die wisten wat er van ze verlangd werd. Iedereen had hart voor de zaak, met allemaal hetzelfde doel voor ogen; 1 oktober moest het Tijdelijk Security Filter open, koste wat het kost, dus dat was gaan en knallen. Uitloop was geen optie in verband met de herfstvakantie.” Af en toe was het best even spannend aldus Leandra. “We hadden zes weken voor de installatie van de securitylanes. Die installatie ging prima, maar vervolgens moet je ze testen en toen kregen we ze niet goed aan de praat. Gelukkig ging de installatie van de boardingpass controlepoortjes van een leien dakje, waardoor we extra tijd hadden om de securitylanes werkend te krijgen. Op het eind was er dus wel wat stress, maar het is allemaal gelukt.”

Can do-mentaliteit

Terugkijkend is Dennis Stout tevreden over de manier hoe de realisatie van het Tijdelijk Security Filter is verlopen. “Dit was toch wel een bijzonder project. Bouwen op Schiphol is bouwen op een postzegel. Je moet met allerlei stakeholders rekening houden. Ook moest de verbouwing en inrichting van het securityfilter onder veel tijdsdruk gebeuren. Dat maakt het complex. Ik heb een ‘can do’-mentaliteit geproefd bij alle betrokkenen. Iedereen was doordrongen van het grotere belang en bleef niet in zijn of haar deelproject zitten. Soms moet je als professional belangen afwegen die niet direct in je eigen voordeel zijn en staat het belang van Schiphol en de passagier voorop. Er is goed werk geleverd, dat blijkt ook uit de klanttevredenheid. De passagiers hebben niet alleen weinig gemerkt van de verbouwing, maar zijn ook erg tevreden over het securityfilter.”

Download hier de hele klantcase: