Containerschip in de haven Rotterdam

CO2-uitstoot schepen drastisch verminderd door gebruik van Pronto

Om de Rotterdamse haven te helpen in het realiseren van haar ambitie om de slimste haven ter wereld te worden, lanceerde Clockwork, het digital engagement bureau van Ordina, in 2015 met portofrotterdam.com een virtuele haven die de zakenwereld helpt om de route via Rotterdam zo soepel en efficiënt mogelijk te laten verlopen.

Overslagproces

Vanuit dit portal worden steeds meer innovaties ontsloten met als doel het overslagproces in de Rotterdamse haven zo efficiënt, goedkoop en milieuvriendelijk te maken. Ordina is vanuit de business proposities Intelligente datagedreven organisaties en High performance teams met Codestar nauw betrokken bij deze digitale transformatie.

Pronto

Één van deze toepassingen is Pronto, het platform voor Port Call Optimisation. Dit platform combineert een verscheidenheid aan gegevensbronnen, zodat een havenbezoek door een schip zo nauwkeurig mogelijk kan worden gepland. Op deze manier kunnen activiteiten die moeten plaatsvinden tijdens het havenbezoek naadloos op elkaar worden afgestemd. Efficiënt havenbezoek leidt tot een enorme reductie van de hoeveelheid uitgestoten CO2 door schepen. Onderzoek van TNO heeft aangetoond dat op deze manier eenvoudig 4% uitstoot (134,000 ton CO2 per jaar) kan worden gereduceerd. Andere innovaties leiden tot een nog verdere reductie.

Lees voor meer informatie het volledige persbericht op de site van het Havenbedrijf Rotterdam.