presentatie showcase SARA

Dagboek van een Young professional: Showcase S.A.R.A.

Vandaag neem ik jullie weer mee in mijn leven als Young Professional bij Ordina. Zet je schrap, want ik heb niet stil gezeten. Deze blog staat in teken van Firsts.

Nu had ik wel het een en ander aan werkervaring voordat ik bij Ordina aan de slag ging, maar ik ben in de zes maanden dat ik mij Ordinees mag noemen, heel veel ervaringen rijker worden. Ik kan nu met volle overtuiging zeggen dat ik langzaam maar zeker de shift maak van Young Professional naar Professional.

S.A.R.A.

Een tijd geleden heb ik verteld over de nieuwe unit die zich volledig bezighoud met RPA en AI. Deze unit is inmiddels flink gegroeid en het eerste botje verlaat nu het veilige developers-moedernest, om zich te bewijzen binnen Ordina. Sales Allocatie Robot A mag nu haar vleugels uitslaan. Ik weet, het is een mondvol, dus we noemen haar gewoon S.A.R.A.

S.A.R.A. ondersteunt de accountmanagers van de Allocatiedesk voor de afdeling Commercie. Het verwerken van openstaande opdrachten, die binnenkomen van onze klanten is administratief zeer arbeidsintensief en koste maar liefst veertig minuten per aanvraag! Daarnaast was het een taak die de accountmanagers moesten doen, bovenop het generen van leads en het matchen van Ordinezen aan de opdracht. Deze administratieve ballast zorgde er dus voor dat de accountmanager teveel tijd kwijt is aan taken, die niets te maken hebben met de corebusiness. S.A.R.A. pakt nu zelfstandig de aanvraag op en de verwerking hiervan kost nu maar twee minuten. Dit is dus een tijdwinst van 90% per aanvraag.

Maar laten we bij het begin beginnen, even terug in de tijd.
Daar stond ie dan, Hassan Sabab, de man die koste wat het kost een botje wilde inzetten op zijn afdeling en dus mijn eerste klant. Zijn argument hiervoor was duidelijk, namelijk: “We leven in 2018 en handmatig gegevens overtypen kan écht niet meer.”

Hongerige YP’er

Gelukkig kon ik me goed vinden in zijn redenatie en als hongerige YP’er, die maar al te graag een nieuwe opdracht wilde, was dit een uitgelezen kans. Stiekem was ik natuurlijk ook bloedje nerveus, want voor iedereen die de Hassan Sabab nog niet heeft ontmoet, hij is iemand waar je niet omheen kan en is behoorlijk imposant. Plots stond hij (natuurlijk zonder afspraak, want hij had maar even tijd) op de afdeling en vertelde tussen neus en lippen door wat het proces inhield en of we dit wilde bouwen. Vol enthousiasme gingen we direct aan de slag, lekker chaotisch, zoals dat alleen in zo’n vrije ongedwongen en jonge unit kan.

Vanzelfsprekend werken we in een agile omgeving en voor het eerst maakte ik deel uit van een scrumteam. Het iteratief werken en de nauwe samenwerking met je team was flink wennen. Daarnaast heb ik voor het eerst de demo mogen verzorgen tijdens de eerste review. Er was geen tijd om rustig te wennen aan de status quo, en zo word je op een natuurlijke manier uitgedaagd om een bepaalde houding aan te nemen en tegelijk wordt je flink empowered.

RulesMatter!

Recentelijk heb ik wederom een First mogen meemaken, namelijk met volle trots het mogen presenteren en inzetten van de eerste virtuele medewerker van Ordina. Op 5 en 6 april hebben we vanuit de unit RulesMatter! – Robotics middels een showcase S.A.R.A. gepresenteerd voor alle geïnteresseerden binnen Ordina. De opkomst was groot en er werden leuke en scherpe vragen gesteld over S.A.R.A. en RPA als geheel. Daar stond ik dan, te midden van senioren in IT, vertellen over hetgeen ik samen met ons team heb bereikt. Toen het eenmaal achter de rug was, voelde ik me een ware winnaar.

Dus bij deze een formele introductie van S.A.R.A., nieuwe medewerker van Ordina, assistent voor de accountmanagers van Commercie.

Lees ook mijn blog Dagboek van een Young Professional: Pionieren met robotics