fbpx
foto Karim Jahjah

‘De mens staat centraal bij Ordina’

Karim JahJah, BI consultant, over werken bij ordina

Karim Jahjah houdt van puzzelen. Dat komt goed van pas in zijn rol als data engineer. Al kijkt hij in het High performance team ook graag mee met de andere disciplines.

Puzzelen. Wie met Karim Jahjah over zijn vak praat, krijgt dat woord heel vaak te horen. Wat hij in grote lijnen doet als data engineer: data omzetten in business waarde voor de klant. Maar daarvoor moet Karim dus puzzelen. De hele dag door. ‘Steeds meer bedrijven beschikken over enorme hoeveelheden data,’ vertelt Karim. ‘Gelukkig beseffen steeds meer bedrijven dat datawaarde kan creëren. Voor hun klanten en voor hun eigen organisatie. Als data engineer leggen we die puzzel. Hoe kunnen we de data zó structureren dat onze klant de juiste informatie geleverd krijgt? Dat vind ik leuk om te doen.’

Belangrijke schakel

Niet dat het eenvoudig werk is. ‘Soms is data kwalitatief niet goed genoeg. Soms staat data op veel verschillende plekken. Soms is een organisatie zó groot en complex dat het lastig is om alle data op één plek te verzamelen,’ somt Karim op. ‘Het interessante is dat je als data engineer een belangrijke schakel in de keten bent. Ook leer je met verschillende tooling te werken, omdat iedere opdrachtgever zijn eigen keuzes hierin maakt.

Samenwerking

Dat doet Karim zeker niet alleen. In zijn huidige opdracht werkt hij erg nauw samen met een business analist en een tester. ‘We hebben de hele dag door contact over alle zaken waarmee we bezig zijn. Ik vind het daarbij leuk en leerzaam dat ik op beide vlakken kan meekijken. Van business analisten kan ik leren over de waarde die we kunnen creëren voor klanten. Maar ook over de manier waarop klanten naar data kijken. Een tester heeft weer andere perspectieven op data. Het leuke is dat we alles wat we doen kritisch tegen het licht houden. Zo leren we heel veel van elkaar.’

Mens boven skills

Het werk van Karim speelt zich nu vooral af in de backend. Voor eerdere werkgevers werkte hij vooral ook aan de front-end. ‘Ik was bezig met datavisualisatie en gebruikers trainen in het optimaal benutten van de dashboards’. De volgende stap was om ook de achterkant beter te leren kennen. Die kans kreeg ik bij Ordina. Tijdens de sollicitatieprocedure kreeg ik een fijn gevoel bij het bedrijf. Niet de skills, maar de mens stond centraal. Er werd eerst gekeken of ik in de bedrijfscultuur zou passen. De skills aanleren, dat kwam later wel. Er wordt goed gekeken naar wat bij jou past en op welk vlak jij je wilt ontwikkelen.’

High performance teams

Een andere reden om voor Ordina te kiezen, waren de High performance teams (HPT). ‘Dat ik de kans kreeg om in een HPT  te gaan werken, heeft me over de streep getrokken,’ bekent Karim. ‘In eerdere banen werkte ik meestal als individu bij een opdrachtgever. Het leek me tof om in een Ordina-team bij een opdrachtgever te werken. Niet alleen omdat het gezellig is, maar ook omdat je iets kunt opsteken van de andere disciplines. Bij de samenstelling wordt bovendien niet alleen gekeken naar de verschillende functies, maar ook naar de diverse persoonlijkheden, op basis van een DISC-profiel. Je hebt meerdere kwaliteiten nodig om tot succes te komen.

Puzzelen voor resultaat

Lekker puzzelen dus. Niet alleen voor zichzelf, maar vooral voor de klant. Karim: ‘Het leukst is als je ziet dat er echt iets gebeurt met je data. Dat een klant blij is dat hij beter kan rapporteren, efficiënter kan werken of processen beter kan inrichten. Als ik dat zie, denk ik: yes, dáár heb ik al die uren voor zitten puzzelen.’