Foto Ralf Bakker

Hoe creëer je de grootst mogelijke waarde voor de klant?

Meet the expert: interview met SAP-expert Ralf Bakker over de kracht van systeemkennis en organisatiecontext

SAP wordt wereldwijd door talloze bedrijven gebruikt om hun bedrijfsprocessen te ondersteunen. Maar wat is de toegevoegde waarde van SAP en waarom is je implementatiepartner van doorslaggevend belang? Een interview met Ralf Bakker, SAP-expert bij Ordina.

Wat doet een SAP-expert?

“Ik help klanten met behulp van SAP hun primaire bedrijfsprocessen te ondersteunen en te verbeteren. Om als trusted advisor een klant te kunnen adviseren, moet je behalve kennis van en ervaring met SAP-software ook verstand hebben van bedrijfsvoering en de branche waarin het bedrijf actief is. Het aanpassen van een SAP-systeem zorgt namelijk vaak ook voor een aanpassing in de bedrijfsvoering.”

Hoe helpt Ordina de klant met SAP?

Wij proberen bedrijfsprocessen te optimaliseren en toekomstbestendig te krijgen en te houden. Dit doen we door advies te geven over wat de beste oplossing voor de klant is. Dat kan bijvoorbeeld de bouw van een nieuw warehouse zijn dat centraal wordt aangestuurd om zo het logistieke proces te verbeteren. Het kan ook zijn dat een bedrijf een routeringsapplicatie heeft die niet goed werkt, waardoor producten op het verkeerde adres worden afgeleverd. Wij bedenken daarvoor dan de juiste oplossing. Een gedegen aanpak gaat daar aan vooraf, zo toetsen we de oplossing vaak eerst met behulp van een POC (proof of concept, oftewel een werkend voorbeeld op een SAP-systeem). Als de klant akkoord is, passen we het daadwerkelijke systeem aan, waarbij we ook de gebruikers trainen. Soms betekent dit niet alleen het systeem inrichten, maar is er ook maatwerk en interfacetechniek nodig. Hiervoor gebruiken we eventueel ook andere applicaties dan SAP.”

“Op basis van de klantvraag die we samen met de klant verdiepen, maken we binnen onze business unit SAP een roadmap voor de komende drie jaar om onze klanten zo optimaal mogelijk van dienst te zijn. Door onder andere keuzes te maken waarin we specialiseren, zijn we in staat om zo de grootst mogelijke waarde voor de klanten te realiseren. Een andere ontwikkeling is de Ordina Smart Move solution. Smart Move is de slimme en doordachte oplossing die Ordina heeft ontwikkeld om te bepalen wanneer en hoe organisaties met een bestaand SAP-systeem het beste kunnen overstappen naar S/4HANA, het nieuwe ERP-systeem van SAP.”

Wat is de toegevoegde waarde van SAP voor de klant?

“SAP is van een systeem dat is gebaseerd op een database met verschillende applicaties en modules uitgegroeid naar een robuust en compleet commerceplatform. Het huidige SAP-platform heeft meer dan drieduizend applicaties, van basisfuncties, zoals inkoop en verkoop tot meer specifieke applicaties, zoals warehouse management, spare parts management, wereldwijde inkoop (Ariba), cloud HR (Successfactors) en cloud analytics. SAP werkt in het SAP-platform ook samen met open source toepassingen, zoals Javascript, Python, Mongo DB, Sparx, Hadoop, waardoor het aantal mogelijkheden bijna onbegrensd is. Een groot voordeel voor de klant is dat de SAP-applicaties op het SAP-platform gegarandeerd zijn. Dat wil zeggen dat als de ene applicatie een update krijgt er geen problemen ontstaan met de andere SAP-applicatie. Verder is men druk bezig om voor alle SAP-applicaties één userinterface te maken, zodat de gebruiker altijd hetzelfde beeld en dezelfde gebruikservaring heeft. Dit laatste heeft als grote voordeel dat bij updates of toevoeging van een nieuwe SAP-applicatie de leertijd veel korter is en de overall gebruiksvriendelijkheid toeneemt.”

Kun je een praktijkvoorbeeld van je werk noemen?

“Op dit moment werk ik bij het ministerie van Defensie aan het project LCC: Life Cycle Costing. De aanleiding voor dit project was een vraag vanuit de Tweede Kamer: wat zijn kosten van een wapensysteem gedurende de levensduur. Een afgeleide daarvan is wat operationele eenheden kosten. Omdat het SAP-systeem van Defensie daarvoor onvoldoende was ingericht, heb ik een model ontworpen en als POC gebouwd op een zandbaksysteem (kopie van productiesysteem). Dit model is goedgekeurd door de defensietop en aanleiding geweest voor uitbreiding van de opdracht: bouw een prototype voor een wapensysteem waaruit alle kosten voor de levensduur zichtbaar zijn te maken. Als wapensysteem is voor de Apache-gevechtshelikopter gekozen. Een team van negen man, waaronder meerdere Ordina-collega’s, is nu bezig met het inrichten van de zandbak. We hebben daarover veel contact met de bedrijfsleiding en gebruikers en praten over de aanschaf, het onderhoud, het gebruik, de inzet bij oefening en missie en de afstoting van de Apache.”

“Op basis van de verkregen informatie en SAP Best Practices bouwen we vervolgens een representatieve demo en presenteren deze aan bedrijfsleiding en gebruikers. In een ander project wordt door Defensie vastgesteld of en hoe een nieuwe toepassing of aanpassing doorgevoerd wordt. Daarbij wordt ook gekeken naar de effecten op de bedrijfsvoering. En we zijn ook bezig voor de nieuwe versie van SAP: S/4HANA. Binnenkort gaan we het prototype ook op dit systeem bouwen.”

Wat voor typen klanten kom je tegen?

“SAP wordt wereldwijd gebruikt en kent zo’n 260.000 klanten en meer dan 200 miljoen gebruikers. Het leuke is dan ook dat je als SAP-consultant overal ter wereld en in vele sectoren kunt werken. Het beeld is dat SAP met name door grote bedrijven wordt gebruikt, de werkelijkheid is dat 80% van de omzet van SAP uit het midden- en kleinbedrijf komt. SAP-klanten kom je dus overal en in elke marktsector tegen. Dat kunnen bedrijven zijn met drie man op kantoor en twaalf productiemedewerkers tot bedrijven als Shell met meer dan 300.000 medewerkers.”

Hoe ben je SAP-expert geworden?

“Ik ben ooit in 1998 begonnen bij een eindklant die SAP ging implementeren. Inmiddels heb ik meer dan twintig jaar ervaring met het inrichten van SAP-systemen bij zowel kleinere als grotere klanten. Bij Ordina zijn we nu bezig om eigen zandbaksystemen in te richten waarmee niet alleen nieuwe medewerkers, maar ook de huidige collega’s de gelegenheid krijgen de praktische kant van het vak te laten oefenen. Verder moet je blijven leren: de ontwikkelingen gaan razendsnel; van nieuwe toepassingen binnen bestaande SAP-toepassingen tot nieuwe zaken als Big Data, Security en Predictive Analytics. Voor de klant wordt certificering steeds belangrijker, dus ook op dat vlak moet je blijven leren.”

Wat nieuw is, is dat de techniek in de toekomst meer naar de achtergrond verdwijnt. Door ontwikkeling van Best Practices en artificial intelligence wordt het inrichten van een SAP-systeem steeds minder technisch. Tegelijkertijd zie je dat SAP-systeemupdates frequenter plaatsvinden. Voor cloudgebaseerde systemen kan dit elke drie maanden gebeuren. De SAP-consultant van de toekomst moet daardoor steeds meer weten over de impact op bestaande processen van de klant, changemanagement en agile werken. Een kleine verandering aan de voorkant kan (onbewust) gevolgen hebben aan de achterkant. En dat is iets wat je juist leert door ervaring.”