John, Consultant Fraud Analytics, over werken bij Ordina 

John van Dijk werkt sinds 2002 bij Ordina. In de loop der jaren specialiseerde hij zich in transactiemonitoring en fraudedetectie voor financiële dienstverleners.  

Waarom heb je ooit voor Ordina gekozen? 

John: ‘Ik heb geen IT-opleiding gedaan, maar ben er zijdelings ingerold. Via een traineeship ben ik alsnog opgeleid als systeem engineer. Gedurende mijn carrière kwam ik steeds vaker in aanraking met IT-security. Ik merkte dat ik daar intrinsiek door gemotiveerd was. Het past ook goed bij mijn analytische karakter. Ik besloot: dáár wil ik in verder, maar wel op een serieus niveau. Dan moest ik óf bij een multinational gaan werken óf bij een specialistische dienstverlener. Het werd dat laatste, omdat ik bij Ordina ook de kans kreeg om bij verschillende grote bedrijven in de keuken te kijken. Mijn eerste grote opdracht was bij Philips. Ik leerde veel. Technisch, maar zeker ook over de businesskant van vraagstukken. Die combinatie was, en ís, perfect.’ 

Bij Ordina sta je er nooit alleen voor: met één of twee telefoontjes vind ik altijd weer een collega die álles weet over een onderwerp, waar ik nog nooit van gehoord had.

Je Ordina-avontuur duurt al bijna twintig jaar! 

‘De tijd is omgevlogen, om verschillende redenen. Allereerst omdat je steeds weer voor andere klanten aan andere opdrachten werkt. Daarnaast krijg je binnen Ordina de kans om stappen te maken, zowel binnen een unit als tussen units. Je krijgt – onder meer dankzij de Ordina Academy – ook volop kansen om aan je eigen ontwikkeling te werken. Zodoende heb ik me steeds meer verdiept in en gespecialiseerd op het vlak van cybercrime in de financiële industrie. Die wereld fascineert mij.’ 

Waar komt die fascinatie vandaan? 

Financiële dienstverleners hebben een flinke digitaliseringsslag gemaakt en lopen daarin vooropDe systemen zijn complex, dat is leuk. Maar de systemen zijn ook kwetsbaar, doordat cybercriminelen zich ook blijven ontwikkelen. Financiële fraude is laagdrempelig; iedereen kent wel de voorbeelden waarmee criminelen via Markplaats, Tikkie of WhatsApp proberen je rekening leeg te trekken. Dit kan grote schade veroorzaken voor banken en hun klanten. Zowel financieel als qua reputatie. Ik blijf cybercriminelen graag een stap voor in die ratrace. 

Tijdens een opdracht voor de Rabobank noemden jullie jezelf de ‘Credit Guards’.  

‘Dat vonden we wel een pakkende naam voor die specifieke opdracht. De Rabobank besteedde het beheer van de software voor fraudedetectie bij creditcardtransacties in het verleden uit aan een externe partij. Mede vanwege de toename van cybercrime, complexiteit van betaalmethodes en strikte compliancy-eisen zochten ze naar een eigen, hoogwaardige fraude-detectieoplossing. Wij konden snel een High Performance Team met verschillende professionals leveren om dit te gaan ontwikkelen. Feitelijk bouwden we de ‘Guard’ van het Credit Card product van Rabobank.  Je doet daarmee werk dat ertoe doet; het afbreukrisico en de maatschappelijk relevantie zijn ontzettend groot.’ 

Wat was de grootste uitdaging bij die opdracht voor de Rabobank? 

‘Naast de tijdsdruk was het belangrijk om onze IT-kennis en -kunde te combineren met de business. Wij moesten goed inzichtelijk maken hoe het product creditcard werkte en welke processen hierbij om de hoek komen kijken. Welke informatie is beschikbaar en welke informatie willen we in ons systeem laden, zodat het adequaat en zo slim mogelijk kan reageren in het geval van verdachte en/of frauduleuze transacties. Het betalingsverkeer is kritiek in snelheid en beschikbaarheid. Wij werden ineens onderdeel van die keten en moesten daarin mee. Gelukkig hadden we specialisten op het gebied van banking en proces- en IT-kennis. Daarnaast konden we dankzij ons partnership het internationaal erkende RiskShield-platform inzetten, dat speciaal is ontwikkeld voor het detecteren en voorkomen van financieel-economische criminaliteit in het digitale betalingsverkeer. Zelf was ik de schakel tussen onze techneuten en de Product Owner en IT-lead vanuit de Rabobank. Op een effectieve, agile manier hebben we mooie resultaten bereikt.’ 

Hoe zorg jij ervoor dat je voorop blijft lopen in je vakgebied?  

‘Allereerst doordat deze wereld mij blijft fascineren en ik alle ontwikkelingen op de voet volg. Daarnaast heeft Ordina ervoor gekozen om een speciale solution (Transaction Monitoring in Finance, red.) voor ons werk op te zetten. Daarmee borgen we alle kennis en kunde binnen één unit, wat heel waardevol is. Ook delen we onze kennis met andere units, waardoor er telkens weer kruisbestuiving plaatsvindt. En ook na bijna twintig jaar blijf ik me erover verbazen dat ik met één of twee telefoontjes altijd weer een collega vind die álles weet over een onderwerp waar ik nog nooit van gehoord had.’