Financiële dienstverlening

Nieuwe verbindingen in finance

Hoe we met IT nieuwe kansen bieden voor financiële dienstverleners

Als financiële dienstverlener zit u middenin een digitale transitie: technologieën als blockchain, scherpere regelgeving in de vorm van PSD2 en GDPR en concurrentie van fintechs veranderen de wereld om u heen ingrijpend. Hoe zorgt u ervoor dat u niet omver wordt geblazen, maar de wind in de zeilen krijgt en de gunst van de klant wint? Ordina kan u helpen door daarin een gidsfunctie te vervullen en samen met u nieuwe toepassingen te ontwikkelen om de interactie met de klant te vergroten.

De financiële sector is door de digitalisering meer dan ooit in beweging. Door het gebruik van nieuwe technologieën is het mogelijk om de dienstverlening te verbeteren en de consument gerichter en persoonlijker te benaderen. Tegelijkertijd koesteren de klanten steeds hogere verwachtingen vanwege deze technologieën. Via op maat gesneden producten en diensten willen zij op een soepele manier digitaal met hun bank kunnen communiceren.

Banken, verzekeraars, hypotheekverstrekkers en ander partijen in de financiële dienstverlening leggen veel nadruk op mobiele toepassingen die gebruiksvriendelijk zijn en intuïtief te bedienen.

Illustratie van proces Finance: Verplicht, verbeter, vernieuw

Compliance en veiligheid

Naast de digitalisering heeft de sector in Nederland en België/Luxemburg ook te maken met steeds strengere eisen op het gebied van compliance en veiligheid. Financiële instellingen moeten niet alleen compliant zijn met wet- en regelgeving, maar ook aandacht besteden aan de veiligheid van toepassingen en een solide (risico)beheer.

De bestaande IT-infrastructuur moet robuust zijn om zo een soepele werking van het betalingsverkeer te garanderen én een afdoende antwoord bieden op allerlei nieuwe vormen van (cyber)criminaliteit. Tegelijkertijd worden bestaande financiële instellingen geconfronteerd met toenemende concurrentie van onder meer fintec-, retail- en technologiebedrijven.

Goedkoper, flexibeler en relevanter

Met behulp van fintech ontstaan nieuwe producten en distributiemogelijkheden die de efficiëntie vergroten en de klantervaring verbeteren. Om die doelen te bereiken maken financiële instellingen steeds meer gebruik van vergaande automatisering (bijvoorbeeld IT4IT en robotics), cloudoplossingen, innovaties als blockchain en lowcode-platforms.

Vrouw zit op de trap en kijkt op haar iPad

Ordina en de financiële dienstverlening

Met behulp van de vijf businessproposities ondersteunt Ordina banken en verzekeraars met innovatieve diensten en toepassingen. Op die manier blijven onze klanten voorop lopen en zijn ze de verandering voor.

Recent heeft Ordina uiteenlopende opdrachten uitgevoerd voor klanten in de financiële sector.

Zo ontwikkelde Ordina met behulp van een aantal High performance teams voor zorgverzekeraar VGZ mobiele apps en geeft het ondersteuning bij het opzetten van een chatbot en het inrichten van een cloudomgeving. Een mooi voorbeeld van een nieuwe toepassing is de Zorgzoeker-app die met behulp van het lowcode-platform Mendix is gebouwd en verzekerden helpt de juiste zorgaanbieder te kiezen.

Bij een Belgische verzekeraar heeft Ordina een strategische oefening uitgevoerd rond het gebruik van (elektrische) fietsen en de koppeling met mobiliteit, gezondheid en milieu.

Voor de KAS BANK heeft Ordina op basis van blockchain een nieuw platform ontwikkeld voor het kopen en verkopen van beleggingsfondsen.

Op het gebied van data heeft Ordina een business intelligence-oplossing ontwikkeld voor een bank. Door data uit verschillende organisatorische eenheden bij elkaar te brengen zijn processen geoptimaliseerd en wordt er vanuit datarapportages meegedacht over commerciële mogelijkheden.

Bij een andere bank heeft Ordina een tweetal migraties uitgevoerd binnen het hypotheekdomein, waarbij de portefeuille is gemigreerd naar de standaardbackofficeapplicatie van de bank.