Zorg

Digitalisering en de zorg van morgen

Slim samenspel tussen mensen, technologie en zorg

Het Nederlandse zorgstelsel: wereldwijd toonaangevend, solidair, toegankelijk en kwalitatief hoogstaand. Maar de druk op de gezondheidszorg neemt toe door de stijgende en veranderende zorgvraag en daarmee gepaard gaande stijging van de kosten en personeelstekorten. En dat zien we terug in de praktijk. Van continue uitdagingen in de personele roosters tot de toename van de zelfredzaamheid van cliënten. Hoe ga je hier als zorgorganisatie mee om? Ga met ons het gesprek aan over de manier waarop innovatieve en digitale oplossingen voor uw organisatie het verschil kunnen maken. Op die manier loopt u digitaal voorop en blijft u de verandering voor.

Balans tussen cliënt, medewerker en organisatie

Een zorgorganisatie is in balans als de driehoek cliënt – medewerker – organisatie in evenwicht is. Rond de zorg voor cliënten werken zorgprofessionals samen die met elkaar de kwaliteit van zorg bepalen. Een hogere kwaliteit van zorg per euro is volgens ons alleen mogelijk als deze driehoek in balans is.

  1. Cliënt
    De vraag van cliënten verandert door maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de vergrijzing en de toename van chronisch zieken en complexere problematiek. Tegelijkertijd hebben cliënten in de ideale situatie zoveel mogelijk de regie in eigen hand en worden zij ondersteund om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te wonen. Dat vraagt om een efficiëntere samenwerking en de inzet van e-health oplossingen. Denk aan apps, persoonlijke gezondheidsomgevingen, virtual reality of wearables die cliënten meer zelfstandigheid en regie geven. Of tools waarmee ze preventief aan hun gezondheid kunnen werken. Ordina kan u daarbij helpen; van ontwikkeling tot implementatie.
  2. Medewerker
    Veranderingen in de arbeidsmarkt leiden tot een toename van de werkdruk en personeelstekorten in de zorg, waardoor oplossingen en toepassingen om met dezelfde hoeveelheid medewerkers meer te kunnen bereiken essentieel zijn. Hierbij staat het behoud van medewerkers centraal, evenals goed werkgeverschap en tevreden medewerkers door het stimuleren van zelforganisatie en het verlagen van administratieve lasten door inzet van digitale oplossingen. Tegelijkertijd groeit het belang om meer autonomie van de zorgverlener toe te staan nu de zorg meer ambulant wordt. Daarom werken we met zorgaanbieders in co-creatie aan oplossingen voor monitoring op afstand en het altijd en overal inzien, bewerken en delen van gegevens. Daarnaast doen toepassingen voor kunstmatige intelligentie, robotica en diagnostiek hun intrede in de dagelijkse beroepspraktijk voor zorgprofessionals. Ordina heeft in verandertrajecten als deze aandacht voor techniek, cultuur én mensen.
  3. Organisatie
    Technologie kan ervoor zorgen dat medewerkers meer tijd overhouden om zorg te verlenen en kan bijdragen aan een financieel gezonde organisatie. Mits u de juiste IT-keuzes maakt en het overzicht behoudt over de IT-keten. Ordina kan u daarbij helpen. We zorgen dat u niet vastloopt in de reis naar morgen, maar maximaal wordt ondersteund bij de inzet van technologie. Van het implementeren van een roostersysteem en capaciteitsplanning voor een solide en flexibele inzet van medewerkers, het voldoen aan de AVG-richtlijnen tot het begeleiden naar een gezonde bedrijfsvoering binnen uw organisatie. Samen realiseren we de zorg van morgen.

Illustratie technologie in de zorg

Onze visie

“Wij maken als businesspartner van zorgorganisaties de zorg beter door aandacht te hebben voor de veranderende cliëntvraag en het behoud van medewerkers in een financieel gezonde organisatie.”

Meer informatie

Wilt u meer informatie, neem dan contact op met Juriën Taams, Principal Expert Zorg bij Ordina, via jurien.taams@ordina.nl. U kunt hem ook telefonisch bereiken op 06-11203502.