Maryse Bücking, Senior GEO-ICT consultant, over werken bij Ordina

Maryse Bücking is senior GEO-ICT consultant. Daarnaast is zij ook nog FME Certified Professional en FME Server Certified Professional. Sinds augustus 2017 werkt Maryse bij Ordina.

Waarom heb je voor Ordina gekozen?

“Bij mijn vorige werkgever hield ik me vooral bezig met kleine projecten. GEO-ICT was daar een bescheiden vakgebied, waardoor we vaak een ondersteunende rol hadden in een project. Op een gegeven moment wilde ik meer uitdaging. De gespecialiseerde GEO-ICT unit van Ordina trok mij daarom bijzonder aan.

Bij Ordina kan ik aansprekende opdrachten doen: ingewikkelde opdrachten waar ik echt mijn tanden in kan zetten. Ik kan snel verbanden leggen tussen gegevens en informatie linken aan andere bronnen, met name met geometrische data. Daarbij kan ik ook de juiste vraag achterhalen en logische conclusies trekken. Om die reden word ik vaak ingezet bij het oplossen van data-analyse-vraagstukken met een geometrische component.”

Hoe ben je senior GEO-consultant geworden?

“Ik ben begonnen met een studie Planologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daar kwam ik in aanraking met GIS (geografisch informatiesysteem). Dat sprak me zo aan dat ik al vrij snel besloot me daarin verder te ontwikkelen. Na mijn studie ben ik gaan solliciteren op GIS-functies en bij Antea Group terecht gekomen. Daar heb ik me gespecialiseerd in data-analyse met FME (Feature Manipulation Engine). Het voordeel van dit data-integratieplatform is dat het aan kan sluiten op zo’n 450+ dataformaten en van oorsprong heel sterk is in ruimtelijke analyse. Dus of de klant nu gebruikmaakt van Oracle, Sparql, SQL Server, SDE, gml of WFS maakt voor mij niet uit, ik red me er wel mee. Door uitdagende opdrachten in overleg met de klant robuust op te lossen en door mijn kennis bij te houden, heb ik me tot senior ontwikkeld.”

Door uitdagende opdrachten in overleg met de klant robuust op te lossen en door mijn kennis bij te houden, heb ik me tot senior ontwikkeld.

Kun je iets vertellen over je opdracht voor ProRail?

“Momenteel is het zo dat de bovenleidingen als digitale tekeningen beschikbaar zijn. Daarmee is het echter nog geen integrale data met relaties naar bijvoorbeeld het onderliggende spoor. Dat is wel de wens, omdat ProRail met een traject bezig is om bij onderhoudswerkzaamheden of storingen precies te weten op welk baanvak ze de stroom moeten uitzetten en het cascaderende effect daarvan inzichtelijk te krijgen.”

“Om deze reden zijn we begonnen een applicatie te bouwen die de bovenleidingen vanuit zo’n 2400 CAD-tekeningen omzet naar een integrale dataset. Daarbij genereren we nieuwe data uit de tekeningen en voegen data samen over de tekeningen, terwijl de relaties tussen de objecten behouden blijven. Daarvoor moet eerst de tekening gevalideerd worden of deze voldoet aan de eisen en of de tekening aansluit op de reeds opgenomen gegevens in de database.”

Wat is jouw rol binnen het team bij ProRail?

“Binnen dit team ben ik lead developer en informatie-analist. Als informatie-analist ben ik vooral bezig de user stories te verduidelijken en te voorzien van acceptatiecriteria. Als lead developer houd ik me bezig met het overall plaatje van de applicatie, de communicatie met beheer aan ProRail-zijde, het ontwikkelen van de FME back-end kant en bovendien fungeerde ik ook als vraagbaak.”

Hoe hebben jullie deze opdracht aangepakt?

“In overleg met de Product Owner hebben we ons gefocust op de belangrijkste objecten om die in een release 1.0 te ondervangen. De functionaliteit om deze objecten te kunnen valideren, en om te kunnen zetten naar data conform het informatiemodel, hebben we middels SCRUM ontwikkeld. Daarbij zijn we begonnen met de rijdraden, om vervolgens de groepen scheidende objecten te behandelen. Het grote voordeel was dat we ook gelijk het tekenvoorschrift een update hebben gegeven om ervoor te zorgen dat het voor zowel de tekenaars als de ontwikkeling van de applicatie de meest optimale oplossing was.”

Zijn jullie in deze opdracht ook specifieke uitdagingen tegengekomen?

“Uiteraard! Dat maakt het ook leuk! Zo waren er veel impliciete relaties tussen objecten in de tekening die visueel duidelijk waren, maar voor een computer heel lastig te herkennen. Het was even puzzelen, maar dit hebben we opgelost door in nauwe samenwerking met een CAD-tekenaar het tekenvoorschrift te updaten. Hij heeft een voorstel gedaan om in de CAD-tekening iets op een bepaalde manier op te nemen, waardoor wij minder tijd hoefden te besteden aan het ontwikkelen van een complexe functionaliteit. Een goede oplossing, die de tekenaars niet te veel tijd kost en waardoor er ook voor ons minder ontwikkeltijd nodig is. In enkele gevallen hebben we toch gekozen om een functionaliteit te ontwikkelen omdat het de tekenaars anders teveel tijd zou kosten. Onderling stemmen we dus steeds af wat de meest efficiënte oplossing is.”

En het eindresultaat?

“Een applicatie waar ingenieursbureaus kunnen inloggen, hun CAD-tekeningen kunnen uploaden en laten valideren. Als er fouten in de tekening zitten, krijgen ze die in hetzelfde formaat terug, op de locatie waar de fout zit en met een omschrijving. Is de tekening foutloos, dan wordt deze verwerkt tot een ProRail IMx-bestand en ingelezen in de database. Tevens is het mogelijk nieuwe versies van tekeningen te uploaden en uitsluitend de verschillen te converteren naar IMx en de database. En je kunt een export te maken van de database naar IMx.”

Het eindresultaat is een applicatie waar ingenieursbureaus kunnen inloggen, hun CAD-tekeningen kunnen uploaden en laten valideren.

De ontwikkelingen in jouw vakgebied gaan snel. Hoe zorg je dat je voorop blijft lopen?

“Ik organiseer maandelijkse kennissessies FME. Collega’s leren daar van elkaar door een workspace te reviewen, door een presentatie te geven over een oplossing die ze geïmplementeerd hebben of door met elkaar een probleem te bediscussiëren en tot een oplossingsrichting te komen. Het leuke is dat zelfs ik in mijn senior rol, er nog elke keer van leer.”

“Verder blijf ik op de hoogte van de nieuwste releases van FME, volg ik webinars en maak ik gebruik van onze eigen speeltuin, Geo Living Lab. Daar kan ik nieuwe ideeën uitproberen of zaken uitvoeren die nog niet goed toepasbaar zijn in de praktijk, maar waar ik wel veel interesse in heb.”

In ons Geo Living Lab kan ik nieuwe ideeën uitproberen.

Waarom ben jij op je plek bij Ordina?

“Ik heb heel afwisselend werk, waarbij ik de kans heb om op basis van data-analyse ingewikkelde vraagstukken op te lossen. Dat spreekt me erg aan. Ik vind vooral de vraag achter de vraag interessant. Wat wil de klant bereiken en wat is daarvoor de beste oplossing? Door in gesprek te gaan met de klant kom je erachter wat ze echt willen en kun je een oplossing bieden waar ze zelf vaak in eerste instantie niet aan gedacht hebben. Daar word ik vooral door getriggerd. Daarnaast heb ik binnen Ordina de mogelijkheid om te groeien door opleidingen te volgen, of zelf ervaring op te doen met nieuwe releases binnen mijn werkveld en ermee te spelen.”