Nadia, Technical consultant, over werken bij Ordina

Nadia el Yousoufi werkt sinds 2017 bij Ordina en is technical consultant. Ze is echter een echte duizendpoot. Nadia startte als Pega System Architect, om zich vervolgens te verdiepen in RPA. Momenteel heeft ze de rol van Scrummaster en Pega developer in een High performance team (HPT).

Waarom heb je voor Ordina gekozen?

Ordina kwam eigenlijk per ongeluk op mijn pad. Vanwege mijn technische profiel heb ik gesprekken gehad bij verschillende units om te kijken waar ik het beste zou passen. Ik vond het mooi dat ik niet meteen in de richting van een bepaalde unit of rol ben geduwd, maar dat Ordina samen met mij heeft gezocht naar de beste plek. Uiteindelijk ben ik bij de Pega unit beland, ook wel RulesMatter! genoemd. Ik voel me daar als een vis in het water.

Bij RulesMatter! krijg ik alle vrijheid om me vakinhoudelijk en persoonlijk te ontwikkelen.

Waarom ben je daar zo goed op je plek?

Ik krijg de kans om me te ontwikkelen in verschillende vakgebieden. Zo ben ik gestart als Pega System Architect, maar daarna volop in RPA gedoken. Ik heb ook hard meegewerkt aan het opzetten van RulesMatter! RPA unit door nieuwe collega’s te coachen, studenten te begeleiden bij hun afstuderen en blogs te schrijven. En nu zit ik in een Pega HPT bij Rabobank.

Ik houd van die afwisseling. Dat ik bij RulesMatter! invloed heb op het type opdracht en de projecten die ik kan oppakken, vind ik heel fijn. Zo krijg ik de vrijheid om zelf richting te geven aan mijn eigen loopbaan. Maar ook in de opdracht zelf telt mijn mening mee. Dat vertrouwen in mijn expertise waardeer ik enorm. De ruimte bij Rulesmatter! om me zowel vakinhoudelijk als persoonlijk te ontwikkelen vind ik echt het allerbelangrijkste. 

Je hebt veel verschillend rollen vervuld. Kun je wat meer vertellen over jouw huidige opdracht bij Rabobank?

Daar werk ik in een Pega HPT. We hebben bij Rabobank het fundament gebouwd voor een proces, waarop meerdere applicaties kunnen aanhaken zonder al teveel moeite. Als we onze opdracht afronden, dan laten we een nieuwe manier van werken achter. Dat maakt me trots!

Maar wat ik nog het meest waardeer is het team. We zijn uitgegroeid tot een club mensen die het maximale uit elkaar en uit de opdracht wil halen. Groei en ontwikkeling zijn zo belangrijk. We stimuleren elkaar om daar continu aan te werken. Eigenlijk zijn we een soort verkapte werk-familie geworden. Dat is heel fijn als je zoveel tijd met elkaar doorbrengt.

Bij RulesMatter! heb ik invloed op het type opdracht dat ik kan oppakken.

Wat is er zo bijzonder aan een HPT?

In een HPT werk je met allemaal ambitieuze mensen. Zo’n team wordt zorgvuldig samengesteld op basis van vaardigheden en inhoudelijk expertise, zodat we elkaar allemaal aanvullen. Geen persoon is hetzelfde in ons team, we hebben heel verschillende karakters. En dat is goed, zo leren we elke dag van elkaar. Aangezien we Ordina als “thuishaven” zien, investeren we ook in elkaar, omdat we ook in de toekomst nog veel met elkaar samenwerken.

Waarom heb je voor Pega gekozen?

Pega is een krachtige en veelzijdige tool, die nooit verveelt. Ondanks dat ik al jaren met het platform werk, blijf ik met Pega altijd leren en nieuwe dingen maken die ik nog niet eerder heb gezien. Daarnaast brengt het business en IT dichter bij elkaar. Het is een low code platform, maar de complexiteit die het aankan is prachtig. De mogelijkheden zijn eindeloos en je moet dus echt goed met de klant overleggen over de wensen en het eindresultaat.

Pega is een low code platform, maar de complexiteit die het aankan is prachtig.

Je kunt overal met Pega werken, maar waarom dan specifiek bij Ordina?

Dat heeft alles te maken met onze unit RulesMatter! Ordina zet namelijk in op teams in plaats van individuele opdrachten. We worden op basis van onze vaardigheden en karakters geselecteerd om samen te werken en zo het beste team te worden dat we kunnen zijn. Op deze manier kunnen we ook de beste kwaliteit leveren voor onze klanten, omdat we dat ook van elkaar eisen. Wij worden gemotiveerd om bij te leren en op de hoogte te blijven van Pega updates en nieuwe functionaliteiten.

Hoe blijf je dan op de hoogte van alle Pega updates?

In ons team hebben we veel kennissessies en tijdens elke sprint vertellen we elkaar wat we hebben gebouwd en, belangrijker nog, welke bugs we hebben opgelost. Daarnaast reserveer ik ruimte in mijn agenda om met mijn lead specifieke issues bespreken. Zo bespreek ik bijvoorbeeld of, en zo ja, hoe ik mijn code zou kunnen verbeteren. Door te sparren en kritisch te zijn, blijf ik leren. Tot slot volg ik continu trainingen en woon ik meet-ups en leuke evenmenten bij. Dat kan eigenlijk altijd. Ik heb tot nu toe alle tijd en ruimte gekregen voor hetgeen ik wil ondernemen of leren!