ORDINA BLOGT

Reclamecode Social Media

  • Bob Visser
  • 2 januari 2014

De Reclame Code Social Media is vanaf 1 januari van kracht omdat het tegenwoordig lastig is om te bepalen of een social media bericht onafhankelijk is of commercieel en dat moet veranderen volgens Stichting Reclame Code. Vanaf nu moeten reclamecampagnes met gebruik van social media (o.a Facebook, Twitter en weblogs) worden voorzien van hashtags zoals #prom (promoted), #sample en disclaimers op blogposts.

De Stichting Reclame Code (SRC) heeft als doel de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van reclame te waarborgen en wil met de Reclamecode Social Media openheid van zaken geven als het gaat om reclame en marketingactiviteiten via social media. Zij stellen dat het tegenwoordig lastig is om te bepalen of een social media bericht persoonlijk (‘onafhankelijk’) is of commercieel.

In de code staat o.a. dat wanneer een adverteerder een persoon voordeel biedt voor het verspreiden van reclame via sociale media de relatie tussen de adverteerder en de consument die de uiting verspreid duidelijk moet zijn. Dit houdt in dat bijvoorbeeld een consument of een bekende persoonlijkheid een beloning krijgt om een nieuw product te bespreken dat wordt benoem via bijvoorbeeld het toevoegen van een hashtag zoals #prom (promoted), #sample (sample) of een blogpost af te sluiten met: “Disclaimer, deze printer/telefoon/tablet kreeg ik gratis aangeboden van HP/Apple/Samsung om te testen.”

Maar is de Reclamecode Social Media nu noodzakelijk? Zijn wij consumenten inmiddels niet mediawijs genoeg om het onderscheid te kunnen zien? En is de essentie van reclame via social media niet juist het ontbreken van de vermelding dat het reclame is waarbij de consument (fan, follower) het succes bepaald van de verspreider van de reclame.

Als de verspreidde content aantrekkelijk en relevant is voor mij als gebruiker/lezer/kijker dan maakt het mij niet uit of hier voor betaald is om mij te beïnvloeden omdat ik daar terdege van bewust ben. Natuurlijk is het soms onduidelijk dat bedrijven een bericht sponsoren of betalen, maar omdat nu te verduidelijken met toevoeging van hashtags en disclaimers is in mijn optiek zeer plat en ambitieus. De kracht van social media tegenover de traditionele media is dat wij als consumenten meer invloed uitoefenen op de impact van de content die verspreid wordt tegenover indirecte reclame op televisie en printmedia, waarbij de ‘slechte’ adverteerders en verspreiders van reclame relatief snel verdwijnen . Ambitieus omdat de afspraken nageleefd en dus gecontroleerd moeten worden, een tijdsintensieve klus. Maar dat reclame herkenbaar moet zijn staat immers al vast in artikel 11 van de Nederlandse Reclame Code. 

Diane Janssen directeur van Dutch Dialogue Marketing Associatio (DDMA), de branchevereniging voor dialoogmarketing ziet met enige regelmaat blogs, posts of tweets voorbij komen die niet aan de algemene regels voldoen. “Mensen worden beloond een bericht door te plaatsen en dat is reclame en dus moet je dat aan je lezers duidelijk maken.

Janssen zegt dat de regels voor juristen misschien gesneden koek zijn, maar de consumenten en onze markerteers vaak niet weten wat dit concreet voor hen betekent. Daarom wil SRC het bedrijfsleven handvatten (regels) geven bij het ontwikkelen van reclamecampagnes met gebruik van social media via o.a. Facebook, Twitter en weblogs. Bij de totstandkoming van de nieuwe regels heeft de stichting samengewerkt met diverse stakeholders, waaronder de brancheverenigingen BVA en Thuiswinkel.org. ”Samen met de adverteerders zetten we een standaard voor verantwoorde reclame op social media”. Het is dus wachten op de eerste praktijkvoorbeelden, de impact van de hashtags en disclaimers op de berichten en acties vanuit de SRC op bedrijven die zich niet houden aan de code. 

Last but not least sluit ik af met een paar voorbeelden hoe je betaalde social media berichten kenbaar kunt maken:

Weblogs, status updates sociale netwerken en reacties in online fora:

  • Ik ontving productnaam van merk (voor een review)
  • Merk stuurde me productnaam
  • Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht
  • Ik ben betaald door merk voor een review
  • Het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht
  • Ik ben een medewerker [of vertegenwoordiger] van merk

Microsites:

  • #spon (gesponsord)
  • #paid (betaald)
  • #sample (sample)
  • #adv (advertentie)
  • #prom (promoted)

Download hier de Reclamecode Social Media. Voor meer social media wet- en regelgevingen kun je ook terecht bij het juridisch loket – dossier social media of bezoek de website van Stichting Reclame Code.