ORDINA BLOGT

Als Zwitsers zakmes verkocht aan de business

Als Zwitsers zakmes verkocht aan de business

  • Grettie Ruigrok
  • 7 november 2014

Je bent het als projectmanager vast wel eens tegengekomen. Je neemt een opdracht aan en komt erachter dat aan de (interne) klant het wel bekende ‘Zwitserse zakmes’ is verkocht.  Onmogelijke tijdslijnen en innoverende nieuwe functionaliteit afgegeven door stakeholders die ver weg staan van de mensen die het moeten gaan waarmaken.

Tja, en wat doe je dan als projectmanager? De opdracht teruggeven? In hoeverre wordt daar de (interne) klant nu mee geholpen en de doelen van de organisatie behaald? Verwachtingen bijstellen? Uitleggen dat een mission impossible is beloofd aan de business en dat de werkelijkheid anders in elkaar zit? Elke keer vraag ik me weer af hoe het mogelijk is dat veel projecten hier in belanden. De verwachtingen van het Zwitsers zakmes is ‘verkocht’ en hoe ga je hier nu mee om als projectmanager?

Als je doorzet en toch deze mission impossible probeert  op te leveren en het gaat mis, wat gebeurt er dan met jou als projectmanager en hoe kijkt je omgeving naar je?
Want bij de meeste projectmanagers gaat zoiets niet in de koude kleren zitten. Ik ben ervan overtuigd dat elke projectmanager een project succesvol wil opleveren, naar de verwachtingen van de klant en met een projectteam dat trots is op het resultaat en dat graag met jou het volgende uitdagende project aanneemt.

Maar wat als dit nu een keer niet lukt? Je hebt geen match met de opdrachtgever en jullie  zitten gewoon niet op een lijn ? Of je wordt geslachtofferd. Politiek, verborgen agenda’s. Wat doet dat met je als mens ? Wat doet dat met je als projectmanager met passie voor je vak? Ga je bij de volgende opdracht met de stofkam de projectopdracht doorspitten, met alle stakeholders aan tafel en wil je alle ins en outs weten voordat je de opdracht accepteert?

Als projectmanager heb je veel verantwoordelijkheid, je krijgt te maken met veel verschillende (politieke) belangen. Bij Ordina begrijpen we dat maar al te goed. In de ICT wordt gewerkt voor en door mensen. Wij leiden daar onze projectmanagers dan ook in op en delen onze ervaringen in dat andere deel van het projectmanagementvak. Dat deel dat niet gaat over milestones en deliverables, maar over het werken met en voor mensen.  Want deze ervaringen leer je niet uit een boek, maar leer je van elkaar. Sneuvelkunde heet dat !

Ordina, ICT maar dan voor mensen. Sneuvelkunde is een onderdeel van het Ordina Project Management Workshop Programma. Je kunt nu vrijblijvend kennis maken. Schrijf je gratis in op www.ordina.nl.

Over de auteur:

Grettie Ruigrok

Grettie Ruigrok is Senior Project Manager bij Ordina Projectmanagement. Zij heeft meer dan 15 jaar ervaring met projecten in de ICT en heeft een passie voor het project- en programma management vak. Ze is vooral geïnteresseerd in communicatie, relaties en gedrag van mensen in projecten. Op Ordina.nl schrijft zij wat haar bezig houdt in haar vak.