ORDINA BLOGT

ICT. Maar dan 'niet voor mensen'

De afgelopen weken kan ik niet in de (digitale) media kijken of er is wel een onderwerp waarin ICT vooral niet ‘voor mensen’ lijkt te werken.

  • Jos de Weerdt
  • 12 november 2014

De naheffing van de Belastingdienst, vast ook onderweg naar mijn huisadres, heeft zijn oorzaak in 'de computersystemen van de Belastingdienst' zo schrijft de media.

De stroom klachten rond de OV-Chipkaart houdt hardnekkig stand.

Twee voorbeelden waarin de ICT niet ‘voor mensen’ gemaakt lijkt te zijn.

Maar ook twee voorbeelden waarvan ik zou zeggen dat de ICT zich niet 'opeens' tegen de mensen heeft gekeerd.

Omdat voor de direct betrokkenen ‘de ICT’ een makkelijk slachtoffer is, ICT heeft immers geen direct weerwoord, levert geen tegenspraak en protesteert nooit, is het kleiner maken van de eigen verantwoording eenvoudig door naar ‘de ICT’ te wijzen. 

Nu werk ik al een tijdje in de ICT en weet dat achter al die ICT gewone mensen staan. Mensen die uiteindelijk de beslissingen nemen over wat de ICT moet doen. Beslissingen die vaak uit volle overtuiging worden genomen, maar waarvan je soms snel, soms pas veel later, kunt zien of die beslissing dan ook de juiste is geweest.

Wanneer de gevolgen van een niet zo goede beslissing voor mensen zichtbaar worden, kan je toegeven dat je achteraf gezien niet het meest briljante besluit hebt genomen. Of je zegt dat de ICT niet zo werkt als je verwacht, gehoopt, gedroomd had.

Het eerste vergt moed, het laatste is makkelijk vind ik.

Zullen we maar eens wat moediger worden?

Afgelopen week toen ik met mijn OV-Chipkaart van de garage naar huis wilde reizen, bleek het enige oplaadpunt in het dorp 'buiten gebruik te zijn'. Wegens verbouwing van de lokale supermarkt.

Dan kan ik wel weer de OV-Chipkaart de schuld geven, maar ik had natuurlijk, voordat ik vertrok moeten controleren of er genoeg saldo op stond. Stom van me, eigen schuld, dikke bult.

Jos de Weerdt

Over de auteur:

Jos de Weerdt

Jos de Weerdt heeft een analytische inslag; vindt dat je niet moet vergeten te meten om iets te kunnen weten en neemt zelden genoegen met een zesje. Hij heeft zijn oorsprong in de ICT, maar is de laatste jaren actief in het Business Informatie Management vak, zowel binnen Ordina als daarbuiten. Daarnaast heeft Jos een sterke maatschappelijke betrokkenheid die zijn weerslag vindt in verschillende vormen van vrijwilligerswerk. Op Ordina.nl schrijft Jos over de dingen die hem, vanuit zijn vak, opvallen.