ORDINA BLOGT

Out of the box

Out of the box met Innovation College

  • Gert-Jan van Vliet
  • 14 november 2014

120 studenten die nadenken over de innovatie thema’s van onze klant. Maandagochtend was de collegezaal van een hogeschool in Den Bosch het podium voor de aftrap van het Innovation College. Een innovatie manager van onze klant  en onze Clockwork-collega Mark Dek gaven een lesje trendwatching en marktanalyse. Maarten besprak de 6 meest relevante innovatie thema’s van de klant. De studenten krijgen tot medio januari de tijd om te bedenken wat M-Commerce en Big Data over tien jaar voor de bank zullen betekenen. Artificial Intelligence is als thema terug van weg geweest. Security & Privacy is al jaren een kuitenbijter en dat zal voorlopig ook wel zo blijven. Web of Things wacht op de grote doorbraak tot de technologie betaalbaar wordt. Innovation with Startups is de meest innovatieve van de innovatie thema’s. Waarom heeft een van de grootste werkgevers van Nederland startups nodig om in de markt te blijven?

Beide presentaties werden met applaus afgesloten. Dat moest ook wel, want over drie maanden willen ze applaus van ons krijgen, die studenten. Vooral het laatstgenoemde thema, Innovation with Startups, moet ze aanspreken. Wat de klant nodig heeft om in leven te blijven zijn creatieve geesten die niet geremd worden door de gewoontes en beperkingen waar wij in vast zitten. Tijdens de eerste jaargang van het Innovation College, vorig jaar, zagen we dat de studenten daar vrijer in zijn dan onze eigen Young Professionals, en zelfs dat de laatste jaars studenten het aflegden bij de eerstejaars. Onze klant was toen al verrast door de onverwachte vernieuwende ideeën van de studenten, waarvan sommige dan ook zijn doorgedrongen tot het trendrapport van de klant.

Het geheim zit in de box. Niet alleen is onze klant bijzonder blij met de originele en verrassende innovatieve ideeën van de studenten, andersom zijn de studenten en de hogescholen waarmee we samenwerken ontzettend enthousiast om met bedrijven van het formaat van Ordina en onze klant te kunnen samenwerken. In plaats van fictieve vraagstukken bieden we de studenten de kans om hun tanden te zetten in de werkelijke innovatie vraagstukken van de toonaangevende bedrijven van Nederland. Het leuke van de samenwerking die Ordina hier creëert is dat we het concept van Out of the box denken niet hoeven uit te leggen. De studenten kennen de box nog niet. Daarom zullen ze ons en onze klanten gegarandeerd blijven verrassen.

Over de auteur:

Gert-Jan van Vliet

Bij het inzetten van onze medewerkers geeft Ordina uitvoering aan haar motto Samen Duurzaam Innoveren. In een maandelijks programma helpen collega’s met grondige kennis en ervaring, samen met medewerkers van de klant, de nieuwe inzetten snel op weg in hun werkomgeving. Ook worden met hoge regelmaat kennissessies voor en met de klant georganiseerd. Zo verbinden we onze medewerkers met elkaar en met de mensen in hun werkomgeving. Innovation College is het initiatief waarbij studenten zich verdiepen in de actuele innovatie vraagstukken van de klant. Zo wordt nieuwe creativiteit aangeboord waar we samen met onze klanten nog lange tijd door geïnspireerd zullen blijven.