ORDINA BLOGT

Wie is hier nou de baas?

De digitale transformatie verschuift budgetten en verantwoordelijkheden in raden van bestuur.

  • Frank Oeben
  • 17 november 2014
liefde is

In 2012 voorspelde Gartner dat in 2017 Marketing (CMO's) meer aan IT zouden uitgeven dan IT (CIO's). Lisa Arthur van Forbes onderschreef die stelling destijds met drie argumenten:
1. Marketing wordt steeds meer ondersteund door technolgie.
2. Het verzamelen en onderhouden van data (big data) is steeds meer de sleutel om concurrentievoordeel te behalen.
3. Marketing budgetten zijn steeds vaker groter en bovendien sneller groeiend dan IT budgetten.

Ik heb geen recent artikel kunnen vinden dat kan vertellen hoe ver we onderweg zijn om 2017 te halen, maar heb wel enkele andere inzichten verzameld.

In mijn vorige blog deelde ik vijf trends die ik meenam uit San Francisco van Dreamforce, die mij leidden tot een zesde overkoepelende inzicht. Organisaties moeten zich meer en meer klantgericht opstellen. Het gaat om digital engagement. Als je klantgericht wil zijn als organisatie, moet je inzicht hebben in wat je klant wil en doet. Daar komt de big data hype vandaan. Maar big data is vooral heel veel doen met IT. Het is belangrijk dat je ten eerste al je relevante (marketingkeuze) kanalen in place (IT uitvoering) hebt, je de juiste (marketingkeuze) gegevens bijhoudt (IT uitvoering) en dan van al die data interessante (voor marketing) informatie maakt (door IT). Dus moeten de CIO en de CMO goeie vrienden worden om er voor te zorgen dat de CEO blij is. En alle andere stakeholders.

Elmar Duiveman van Qibiq schreef eerder dit jaar een blog waarin hij dit onderschrijft en de CMO bombardeert tot 'alignment manager'. Door de juiste toepassing van marketinginstrumenten kan de organisatie beter uitgelijnd (aligned) worden op de klant. Duiveman verwijst bovendien naar een mooi rapport van Adobe en Forrester over de samenwerking die de CMO en de CIO moeten gaan intensiveren.

Ik loop nog niet eens zo heel lang mee, vind ik zelf. En ik dacht juist dat de CIO als rol eindelijk terrein aan het winnen was. Wordt ie alweer ingehaald...

Voor IT-dienstverleners en softwarebedrijven wordt de CMO ook steeds belangrijker als klant. In hun klantgericht-zijn zullen zij de trend moeten volgen. Ondertussen krijgen deze bedrijven steeds meer concurrentie, want alle bedrijven worden software bedrijven. Dat schreef ik twee weken geleden in een blog, met Philips als voorbeeld. Intermediair onderschreef dat afgelopen week nog eens, ook met Philips als invalshoek.

En zo zet de digitale transformatie ons allemaal op zijn kop. Er is geen ontkomen aan. Voor niemand.

Groeten,

Frank

Over de auteur:

Frank Oeben

Frank is ontwikkelaar. Van mensen, van projecten en van organisaties. Door verbindingen te maken, kennis te delen en mensen hun eigen kracht te laten ontdekken en die toe te laten passen. Bij Ordina doet hij dit vanuit wisselende rollen. Meestal meerdere tegelijk, onder andere als trainer. Telkens op zoek naar vernieuwing. Vernieuwing die zin heeft. Zodat het meer gaat over waar het over moet gaan. Op Ordina.nl schrijft hij over wat hij tegenkomt, waarover hij zich verwondert of over iets dat hij wil delen.