ORDINA BLOGT

i.am+innovative

Will.i.am kondigt Puls, zijn zelf ontworpen wearable, aan tijdens Dreamforce 2014

  • Hans Sas
  • 24 oktober 2014

Van 13 tot en met 16 oktober vond het jaarlijkse Salesforce-congres Dreamforce plaats in San Francisco. Met de toenemende populariteit van Salesforce als platform is Dreamforce tot enorme proporties uitgegroeid, met dit jaar meer dan 150.000 inschrijvingen. De vijf man sterke afvaardiging van Ordina heeft de informatietsunami die tijdens dit congres op je wordt losgelaten met enig ontzag en veel enthousiasme doorstaan.

Naast de obligate productupdate-sessies, waarin de laatste incarnatie van het Salesforce-platform uit de doeken wordt gedaan, zijn er ook inspirerende keynotes, waarin de centrale thema’s van het congres worden behandeld. Deze keynotes worden niet gegeven door sleutelfiguren uit het bedrijfsleven, maar door politici en kunstenaars. Een van de hoogtepunten van Dreamforce was de presentatie van Will.i.am, bekend van de Black Eyed Peas, van de ‘armband’ die hij zojuist ontwikkeld heeft.

Deze armband, die wat Will.i.am betreft nadrukkelijk geen horloge (‘watch’) mag heten, is een huwelijk tussen technologie aan de ene kant en modeaccessoire aan de andere kant. Will.i.am vindt dat er in de technologiesector te veel vanuit de functie van een apparaat wordt gedacht en daardoor te weinig vanuit de gebruiker. Dat wil hij veranderen. Daarvoor haalde hij onder andere modepaus André Leon Talley op het podium, die in een soort priestergewaad vanachter een kansel verklaarde dat Will.i.am het wat hem betreft helemaal gesnopen heeft.

Het is bijzonder indrukwekkend wat Will.i.am allemaal in zijn armband heeft verenigd: naast (toch wel) een horloge zit er een complete 3G-telefoon in, kaarten, een stappenteller en Anita. Althans, zo sprak Will.i.am deze naam uit, maar hij bedoelt Aneeda, in de zin van “I need a…”. Aneeda is spraakherkenning, zoals Siri, waardoor je met je stem opdrachten kunt geven aan je armband. Tijdens de sessie was een merkwaardig achtergrondgeluid waarneembaar. Bij nader onderzoek bleek dit Steve Jobs te zijn, die rondjes in zijn graf aan het draaien was. De Puls is namelijk het innovatieve product dat de Apple Watch duidelijk niet is.

 

Over de auteur:

Hans Sas

Hans Sas is als Solution Manager actief om bedrijven oplossingen aan te reiken voor de uitdagingen die zij in hun markt tegenkomen. Hij denkt daarbij vooral vanuit het bedrijfsbelang en niet vanuit de techniek – wat wil het bedrijf bereiken bij haar klanten en hoe kan Ordina daarbij helpen? Op Ordina.nl schrijft hij over sectoren zoals de Telecom en Energie sector en opvallende ontwikkelingen.