ORDINA BLOGT

Dagboek onder je bed of op je Ipad

Van offline naar online communicatie in de geestelijke gezondheidszorg

  • Brigitte Tomassen
  • 16 december 2015

Soms kom ik van die geestige doch verontrustende uitspraken van zorgprofessionals tegen bij de overstap van offline begeleiden naar deels online, oftewel blended begeleiden. Een voorbeeld van zo’n uitspraak deed zich ergens eind vorig jaar voor bij een zorgorganisatie in de geestelijke gezondheidszorg. Op dat moment gaf ik tijdens één van de teamvergaderingen een demonstratie van Quli [1] voor medewerkers die er mee aan de slag zouden gaan. Eén van de mogelijkheden van Quli is het online bijhouden van je eigen beveiligde dagboek. Je bepaalt zelf door middel van een virtueel slotje wie eventueel in je Quli-netwerk mag meelezen.

Mijn cliënt heeft haar dagboek onder haar bed liggen. Die kan ik gewoon pakken als ik bij haar ben. Ik snap niet waarom ik dan moeilijk moet doen en dan helemaal op de computer moet om dat dagboek te lezen.

Dat was zo’n uitspraak waar je stil van valt. De essentie benoemt ze nota bene zelf, maar dan precies verkeerd om. Want waarom zou je helemaal iedere keer naar je cliënt toe moeten, onder zijn of haar bed duiken om vervolgens onder een laag stof te vissen naar een dagboek, terwijl je ook op elk moment van de dag even kunt inloggen op je Ipad om het laatste verhaal in het dagboek te lezen? En er dan bovendien nog ter plekke op kunt reageren ook? Daarbij komt dat we in zorgenland een efficiëntieslag hebben te maken, zonder daarbij afbreuk te doen aan de kwaliteit van zorg. Dit soort eenvoudige oplossingen dragen daar in mijn ogen zeker aan bij.

Hoe is het toch mogelijk dat ik regelmatig van dit soort uitspraken hoor? Dat’ zit ‘m in de psychologie van de mens. Hoe goed we het ook bedoelen, veranderbereidheid is niet altijd even vanzelfsprekend. Voornamelijk is de weerstand tegen iets nieuws aangestuurd door angst. Óf door ervaring met mislukte verandertrajecten binnen de organisatie.  Aan de implementatiedeskundig dus de taak om bij de invoering van e-health bij een zorgorganisatie niet alleen te kijken naar de organisatie structurele kant van het proces,  maar vooral naar de mens -  die er uiteindelijk mee aan de slag moet.



[1] Online zorgplatform waarbij de cliënt of patiënt centraal staat. Het platform bestaat uit het sociaal netwerk (bijv. beeldbellen), een persoonlijk gezondheidsdossier en een appstore met apps gericht op zorg en gezondheid. Kijk ook ‘ns op www.quli.nl

Over de auteur:

Brigitte Tomassen

Brigitte is business consultant en trainer bij Ordina. Haar hart ligt bij de zorg en de patiënt staat voor haar centraal. Ze heeft ruime kennis van e-health en implementaties van e-health bij organisaties in de care en cure. Met haar communicatieachtergrond en projectervaring in de zorgbranche weet zij bij ingewikkelde trajecten de neuzen één kant op te krijgen. Brigitte maakt deel uit van het Ordina Consulting healthcare team. Samen met haar collega’s schrijft zij over actuele thema’s op het gebied van healthcare.