ORDINA BLOGT

Steeds sneller veranderen

  • Pieter Kramer
  • 18 december 2015

Transformeren de business modellen in jouw markt als gevolg van de digitale technologieën? Heb jij last van concurrentie die de huidige orde in jouw markt disruptief verstoort? Dat is van alle tijden. Het gebeurt alleen in een steeds hoger tempo, in een steeds hogere versnelling.

Disruptieve innovatie
Voor de FreeRecordShop hebben we in 1994 de eerste website gemaakt. Dat was een hele bekende en succesvolle winkelketen, maar hij is wel verdwenen. Een paar jaar later organiseerden we met de Jaarbeurs de eerste digitale beurzen. Een pro-actieve strategie uit angst voor het verdwijnen van de fysieke beurzen. Dat is niet gebeurd. Het persoonlijke contact op de beursvloer is voldoende waardevol gebleken. Ook met de Gouden Gids hebben we al vroeg de eerste stappen online gezet. De gidsen van toen hadden echter geen schijn van kans tegen Google. Na de fusie met De Telefoongids heeft dit bedrijf zich omgevormd tot DTG, leverancier van digitale diensten aan het MKB. Philips heeft altijd het lef en de noodzaak gehad om te innoveren (en te leren van bijvoorbeeld CD-i en Video-2000) en is zodoende sinds de oprichting 1891 uitgegroeid tot een multinational met meer dan 100.000 medewerkers (dat waren er ruim 400.000 in topjaar 1972). Of neem Eneco. Het kan voor Eneco toch niet uit dat steeds meer klanten méér stroom terugleveren dan ze gebruiken? Dat kost Eneco geld. Eneco investeert en innoveert bijvoorbeeld met Toon en Tesla voor home domotica en de opslag van stroom in een thuisaccu. Rabobank en Ordina werken samen aan een betaalinnovatie voor groepsbetalingen. Een aanpak uit het Lean Start-Up boekje: doelgroep met een probleem vinden, bouwen om snel te leren, direct bijsturen, tractie vinden en dan opschalen; Het komt er aan in 2016.

Steeds sneller veranderen
De mens heeft nooit stilgestaan sinds de eerste mensachtigen 4 miljoen jaar geleden. Met de uitvinding van het specialiseren, het geld, de stoommachine, de elektriciteit en de computer hebben de veranderingen zich alsmaar sneller opgevolgd. Innoveren gaat steeds sneller omdat steeds meer mensen toegang hebben tot de kennis en de middelen en daarmee nieuwe combinaties en innovaties zullen bedenken en realiseren. Het aantal "start-ups" van nieuwe producten, diensten, bedrijven en processen zal dan ook blijven toenemen. Dat geldt ook voor het aantal aanpassingen en stopzettingen ervan. Nu al reorganiseren organisaties zichzelf continu. Ook de processen, systemen en medewerkers zullen steeds sneller veranderen. Steeds sneller aanpassen, veranderen en verbeteren is de norm.

Ik verander ook in 2016
In het nieuwe jaar treed ik in dienst bij FrieslandCampina. Het hoofdkantoor staat in mijn woonplaats Amersfoort en mijn grootouders hebben nog de melk geleverd aan een voorloper. Ik ga leiding geven aan ICT projecten en daarmee helpen de organisatie steeds sneller te veranderen en te verbeteren.
20 jaar geleden werkten we met de Jaarbeurs samen aan een 4M-omnichannelstrategie van vierkante Meters beursvloer, Millimeters in kranten en tijdschriften, Megabytes op internet en Minuten op radio en televisie. Misschien kan ik er bij mijn nieuwe werkgever een vijfde M aan toevoegen, die van de Melk(verpakkingen).

Ik dank alle collega's en klanten van Ordina voor 7 jaren Samen Duurzaam Innoveren!

Keep in touch!

 

Over de auteur:

Pieter Kramer

Pieter Kramer is drs. Bestuurlijke Informatiekunde en MSc. Technology & Human Affairs (USA). Hij bouwde een full service internetbedrijf op naar 25 medewerkers en was daarna Hoofd Nieuwe Media bij BNN. Pieter combineert zijn executiekracht als programma-, interim-, en projectmanager met zijn passie voor Digital. Dat doet hij bij klanten zoals Rijksoverheid, Philips, KPN, Rabobank en Eneco.