ORDINA BLOGT

Focus

  • Art Acherman
  • 24 december 2015

Familie en vrienden weten dat fotografie altijd al een passie van mij is geweest. In de analoge tijd begon ik met Minolta, ben overgestapt op een Canon om daarna samen met Canon het digitale tijdperk in te gaan. Als je eenmaal de smaak te pakken krijgt, ga je op een gegeven moment echt glas (lees: dure lenzen) kopen. Zo af en toe koop je een nieuwe camera body, maar kwaliteitsglas daar doe je een leven lang me. Althans, dat was mijn excuus om de lenzen te kopen. Dus met de jaren groeit je lenzenverzameling. Tot het moment dat je eigenlijk meer tijd kwijt bent met het beslissen welke lens je wilt gebruiken, dan dat je bezig bent met fotograferen. Dit begon me enorm te irriteren. De oplossing was, zoals met elk goed plan, eenvoudig: ik moest focus aanbrengen!

In mijn geval kwam de oplossing bij Fujifilm vandaan. Ik zal je niet vervelen met teveel details, maar ze hebben een briljante camera ontwikkeld. Waarom briljant? Omdat de camera er niet alleen super mooi uitziet en prachtige foto’s maakt, maar ook omdat het een vaste lens heeft. Eén, vaste lens die niet eens kan zoomen! In eerste instantie klonk het idee mij te belachelijk voor woorden. Het bleek uiteindelijk een verademing. Ik verdoe geen tijd meer te kiezen welke lens ik moet gebruiken. Er is geen zware camera tas meer te sjouwen. Terwijl mijn nieuwe camera ontworpen is om zonder compromis kwaliteit te leveren, kan ik mij nu richten op het maken van de foto. Deze benadering lijkt te eenvoudig om waar te zijn, maar ik moet toegeven dat het voelt als een bevrijding en, nog belangrijker, dat het werkt. Is er geen enkel nadeel? Natuurlijk wel. Als ik wil zoomen moet ik tegenwoordig mijn benen gebruiken.

Het zal niet als een verrassing komen dat deze benadering ook werkt in het bedrijfsleven. Terwijl de grote bedrijven druk bezig zijn te bepalen welke lens te gebruiken, hebben de start-ups één specialistische camera en maken zij intussen alle foto’s. Deze verstoring van bestaande verdienmodellen wordt door veel gevestigde bedrijven als een grote bedreiging gezien. En niet ten onrechte. Start-ups zijn klein, wendbaar en … ze focussen! Ze focussen niet alleen om uit te blinken, start-ups hebben een focus omdat ze maar één ding kunnen. Zo gezegd: ze hebben maar één camera met een vaste lens. Foto’s maken zit in hun DNA.
Dus hoe breng je nu zelf ook focus aan? De twee belangrijkste aspecten zijn: keuzes maken en specialisme. Het spreekt voor zich dat focus aanbrengen alleen mogelijk is indien er keuzes gemaakt worden. Wat te doen en, even belangrijk, wat niet te doen. Het is als het omschakelen naar één, vaste lens. In het begin lijkt het onmogelijk. Als je eenmaal aan de verandering aangepast bent en de vrijheid begint te ervaren, is er geen enkele reden om terug te kijken. Ten tweede leidt focus onvermijdelijk tot specialisatie. En specialisatie is wat nu nodig is. De wereld van vandaag de dag veranderd te snel en is te divers aan het worden voor een generalist om te slagen.

Zoals ik al in eerdere artikelen aanhaalde: de komende jaren gaat er een revolutie plaatsvinden. De digitale revolutie zal het bedrijfsleven enorm doen veranderen en elk verdienmodel op z’n kop zetten, en heus niet alleen in de industrie sector. Als er één moment is om focus te gaan aanbrengen en keuzes te gaan maken, dan is het nu!
Een voorbeeld? Kijk naar de energie sector. Binnen 15 jaar zullen alle huishoudens zijn veranderd van energieconsument naar energieleverancier. Ook jouw huishouden. Je koopt geen energie meer, maar verkoopt het. Opgewekt door jezelf en de buurt. Je hele huis, inclusief je auto, zijn slimme connected producten. Ze gebruiken alleen energie op de meest efficiënte momenten van de dag. Op andere momenten leveren de accu’s van je auto en de zonnecellen op je dak energie aan je lokale netwerk.
Stel je nu eens voor dat je één van de huidige grote energieleveranciers bent. Wat zou je doen? Je zou in paniek raken! En verder kan je maar beter plannen gaan maken! Plannen om te focussen op je veranderende business model.

Ik wens je focus toe in 2016. En als je meer over die fantastische camera wilt weten, stuur me een berichtje.

Over de auteur:

Art Acherman

Art Acherman is Principal Industrie bij Ordina Projectmanagement. De practice Industrie helpt u verder bij programma- en projectmanagement vraagstukken binnen de industrie sector. Art heeft ruime internationale ervaring als projectmanager in logistieke- en transitieprojecten. Als Principal leidt hij een team programma- en projectmanagers werkzaam binnen de industrie branche.