ORDINA BLOGT

Virtual Reality impressie Store of the future

Met V&D en Blokker veel in het nieuws afgelopen periode, lijkt het initiatief om de Store of the Future te starten bijzonder mooi getimed. In Den Haag wordt in New Babylon een winkel ingericht als proefomgeving. In deze winkel wordt er met diverse concepten geëxperimenteerd hoe de beleving in en toegevoegde waarde van een fysieke winkel te realiseren. Technologie is natuurlijk een hele belangrijke in de nieuwe customer journeys in de fysieke winkel, waar Ordina SMART Technologies mooie invulling aan kan geven.

  • Richard van Tilborg
  • 18 februari 2015

Store of the future

De Store of the future is een samenwerking geïnitieerd door Q&A (lees hier voor meer informatie), met zowel retailers (Hema, C&A, LaPlace, USG, Leapp etc.) als partners (Jos de Vries retail, Toshiba, Q-park etc.)  Ordina is ook founding partners van dit initiatief, een mooie mogelijkheid om het Humaniseren van ICT in de winkelbeleving te realiseren en kleinschalig innovaties in de praktijk te testen. Volgens de huidige planning zal de fysieke winkel op 4 juni geopend worden.

Virtuele impressie

Binnen een zeer kort tijdsbestek is als eerste stap, in samenwerking met Cor de Vries retail en Q&A een eerste impressie neergezet van de Store of the Future. Dit behelst een virtual reality app waarin mensen zelf virtueel konden rondlopen om een indruk te verkrijgen van de winkel die er nu nog aardig betonnig uit ziet.

Op basis van aangeleverde tekeningen is een app ontwikkeld, waarin de telefoon gebruikt kan worden als beeldscherm in een zogenaamd Head Mounted Device(HMD) zoals Google CardBoard, Sumsung Gear VR of Durovis. Doormiddel van lenzen wordt het beeld op de ogen geprojecteerd, waardoor je bijna een oogvullende beeldbeleving hebt.

De sensoren in de telefoon detecteren waar je heen kijkt(hoofddraaiing), waardoor het beeld zich aanpast op het perspectief hoe jouw kijkrichting is. Hierdoor ontstaat er een echte beleving alsof je er daadwerkelijk in kan rondlopen. Daarnaast wordt het geluid aangepast op de locatie waar je bent, meer geluiden van winkelend publiek in de ene plaats in de ruimte, en meer muziek in de andere. De app is te downloaden voor Android via https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.ordina.futurestore. Binnenkort zal hij ook voor Iphone beschikbaar komen. Wanneer je niet kunt wachten en nu toch al een indruk wil krijgen kun je met je HMD dit filmpje bekijken.

Tijdens de kickoff vorige week is de impressie aan alle partners binnen het Store of the Future programma kort gepresenteerd. Hier waren veel positieve reacties op. Het is nog maar een begin van de mogelijkheden voor een veelzijdigere interactieve beleving, maar wel interessant om te zien hoe snel het mogelijk is om met ons platform deze stappen al te maken. Daarnaast zijn er nog diverse uitbreidingen en andere concepten in de pijplijn om de winkelbeleving totaal te veranderen, zoals virtueel shoppen, augmented kleren passen, social shopping etc. etc. Concepten die het ons als mens een stuk leuker en makkelijker kunnen maken.

Interesse of ideeën voor het nieuwe winkelen?

Schroom niet om te contacten:)