ORDINA BLOGT

Waarom is Digital Projectmanagement anders dan ICT Projectmanagement?

  • Pieter Kramer
  • 16 januari 2015

Veel mensen vragen mij waarom we bij Ordina een afdeling hebben met Digital Projectmanagers.
Je moet als projectmanager toch gewoon het proces en tijd, geld en kwaliteit managen?
Dat ook. Maar dit artikel heet niet de vier overeenkomsten tussen Digital PM en ICT Projectmanagement, dus snel naar het eerste verschil, de doelgroep.

De gebruikers zijn onbekende bezoekers
Een gemiddeld ICT-systeem wordt gemaakt voor de interne medewerkers. Meestal zijn dat administratieve medewerkers en managers. Deze toekomstige gebruikers zijn bekend en kunnen eenvoudig in projecten meewerken om de best mogelijke systemen te bouwen. Bezoekers van een website en gebruikers van een app zijn meestal niet de eigen medewerkers. Bovendien kunnen het niet alleen gewenste bezoekers zijn zoals klanten en potentiële klanten, maar ook concurrenten of zelfs criminelen. Digital Projectmanagers hebben de kennis, ervaring en manieren om hier optimaal mee om te gaan.

Omdat de conversie leidend is, staat de gebruiker centraal
Voor gewone ICT-systemen worden de medewerkers weliswaar voorbereid op de implementatie van veelal standaardpakketten, maar zij worden niet centraal gesteld als het gaat om functionaliteit, interactieontwerp en gebruikersvriendelijkheid (anders had het wel een maatwerkpakket geheten). Een regulier ICT-systeem hoeft haar bezoekers niet te converteren naar nieuwe klanten en het hoeft de klanttevredenheid en loyaliteit niet te verhogen. Dát systeem hoeft haar gebruikers niet via omni-channel klantreizen langs alle touch points een consistente beleving te geven. Dát systeem vraagt om projectmanagers met ervaring met dát type projecten en implementaties.

De marketeers staan aan het roer
Conversie is het werkterrein van marketeers. Marketeers werken continu aan betere proposities en campagnes voor bestaande en nieuwe klanten, ze meten de wensen van mensen en de resultaten van hun producten, diensten en campagnes. De Digital Projectmanager werkt samen met deze marketeers en slaat de brug naar zowel de eigen IT-afdelingen alsook naar alle externe systemen en leveranciers.

De applicaties draaien op een jungle aan apparaten
De eigen medewerkers werken vooral op de interne hardware (laptops, desktops en thin clients) met applicaties en browsers waarvoor de functionaliteit en prestaties geoptimaliseerd en getest kunnen worden. De Digital doelgroepen daarentegen, gebruiken een grote verscheidenheid aan apparaten met sterk uiteenlopende kenmerken van de hard- en software. Deze jungle van apparaten met internettoegang  groeit bovendien als kool; draadloos nog harder dan bedraad. Zo worden websites en API’s steeds vaker gebruikt met tablets, smartphones, eigen mobile apps en websites en apps van derden. De Digital Projectmanager is als een vis in het water (of als een aap in de jungle) en houdt er nu al rekening mee dat elk apparaat binnenkort op internet kan: de thermostaat, televisie, horloge, bril, auto en ook de koelkast en zelfs het fietspedaal.

De eigen IT-afdeling beheer(s)t het niet meer
Een reguliere ICT Projectmanager is gewend de requirements aan “de business” te vragen, deze te onderwerpen aan een impactanalyse door de IT-afdeling, om uiteindelijk de resultaten in een demand-supply-organisatiestructuur aan de business te leveren. Bij voorkeur projectmatig en resulterend in een overdracht aan de afdeling ICT-Beheer. Beheer is vervolgens ‘in control’ en garandeert de beschikbaarheid, performance en veiligheid van de systemen.

In de wereld van web en apps volgen de ontwikkelingen elkaar zó snel op, dat business-afdelingen ook zelfstandig allerlei applicaties aanschaffen en in gebruik nemen. Vaak draaien deze applicaties buiten het beheer van de eigen IT-afdelingen. Hierdoor is het Digital applicatielandschap van menig bedrijf afgelopen jaren uitgegroeid tot een complex geheel van leveranciers, processen, systemen en mensen. Business en IT moeten samen de controle zien te houden, zónder achterop te raken.

De Digital Projectmanager kan beide doelen dienen. Onder zijn of haar leiding werken Business, IT en alle leveranciers doelgericht samen.

We managen geen projecten. We managen mensen.
Reguliere ICT-projecten worden bestuurd met Prince2. De producten worden traditioneel met de Watervalmethodiek opgeleverd volgens de fasering: ontwerp, bouw, test en implementatie. Leveranciers worden gecontracteerd op basis van een gespecificeerde scope voor een bepaalde prijs, beiden bij voorkeur fixed.
In de wereld van web en apps kan Prince2 prima worden toegepast om projecten te besturen. Voor een snel, wendbaar en multidisciplinair voortbrengingsproces levert de methodiek Agile/Scrum in combinatie met Lean meer toegevoegde waarde dan de Watervalmethodiek. Ontwerp, bouw en test worden in korte sprints uitgevoerd. Dat levert snel een eerste versie van het product op, dat vervolgens in volgende sprints met álle betrokkenen kan worden getest, verbeterd en uitgebreid. Deze werkwijze vraagt om andere contractvormen met leveranciers. Overeenkomsten waarbij niet de scope, het bestek of het programma van eisen vast staat, maar een overeenkomst die het mogelijk maakt dat de benodigde professionals op de juiste momenten en op de gewenste locatie kunnen samenwerken in multidisciplinaire teams met andere professionals.

De Digital Projectmanager is bedreven in:
• Het leiden van winnende multidisciplinaire teams
• Het snel en goed live brengen van innovaties door steeds de best mogelijke aanpak te kiezen die kan omgaan met bottlenecks en wijzigende omstandigheden
• Een aanpak waarbij marketeers en IT beheerders elkaars werelden niet hoeven te begrijpen maar waarbij ze tóch samenwerken aan dezelfde doelstellingen
• Het contracteren van leveranciers waarbij niet de vooraf gespecificeerde scope wordt ingekocht, maar waarbij alle mensen van alle partijen samenwerken als één team

We managen dan ook geen projecten, maar mensen.

Bij Ordina noemen we dat “ICT. Maar dan voor mensen.”

Klantcases en meer informatie over Ordina Projectmanagement

Over de auteur:

Pieter Kramer

Pieter Kramer is drs. Bestuurlijke Informatiekunde en MSc. Technology & Human Affairs (USA). Hij bouwde een full service internetbedrijf op naar 25 medewerkers en was daarna Hoofd Nieuwe Media bij BNN. Pieter combineert zijn executiekracht als programma-, interim-, en projectmanager met zijn passie voor Digital. Dat doet hij bij klanten zoals Rijksoverheid, Philips, KPN, Rabobank en Eneco.