ORDINA BLOGT

Toeters en bellen

  • Pien Rolff
  • 24 maart 2015

Bij het ontwikkelen van leerinterventies kijken we steeds meer naar de mogelijkheden van tijd- en plaat onafhankelijk leren. Wanneer je kiest voor e-learning komt instructional design om de hoek kijken. Heel kort gezegd geeft instructional design antwoord op de vraag: hoe gaat het eruit zien (het is wel wat meer dan dat maar voor nu is dit voldoende).

Instructional design wordt steeds beter ondersteund door allerlei tools. Want het moet mooier, flitsender, interactiever. We hebben triggers nodig en hotspots en games, alles om de lerende te boeien en te stimuleren om daadwerkelijk de training te doorlopen.

Deze aandacht voor de toeters en bellen is een trend van zeg de afgelopen 5 jaar. Maar deze trend komt nu in conflict met een andere trend; mobile learning.

Op de afgelopen Learning Technologies and Learning and Skills Conference and Exhibition in Londen was deze botsing voelbaar. Enerzijds waren daar de bekende leveranciers van authoring tools die de mogelijkheden voor het bouwen van e-learning bijna tot een kunst hebben weten te verheffen. Aan de andere kant waren daar de nieuwe spelers die zich helemaal richten op het kunnen leveren van e-learning voor ieder device.

In een zeer interessant seminar geleid door Brightwave, één van Engelands marktleiders, werd er gezocht naar het antwoord op de vraag wanneer gebruik je nu welke tooling. De ervaring leert dat de grote spelers op de markt van deze tools zich nog sterk richten op meer mogelijkheden voor de auteurs. De meesten claimen dat de output geschikt is voor elk device maar dit beperkt zich vooral tot het schalen zodat het volledige scherm ook nog op je smartphonescherm past. En daar wordt het conflict helder. Want al die hotspots, buttons en andere triggers zijn dan wel zichtbaar op het minibeeldscherm maar zijn ze ook nog aan te klikken? Is de tekst nog wel te lezen, kun je de verschillende onderdelen van de schema’s nog ontcijferen? De prachtige toeters en bellen kunnen nu het leerproces gaan frustreren.

En die nieuwe spelers dan? Wat doen die anders? Om te beginnen richten zij hun instructional design mogelijkheden op optimalisatie voor ieder device. Dit betekent direct minder mogelijkheden voor toeters en bellen. Is dit erg? Niet per definitie. Wanneer iemand zijn smartphone gebruikt om iets op te zoeken of snel een leermodule te doorlopen, heeft hij waarschijnlijk meer behoefte aan snel de informatie vinden en concrete informatie. Overzichtelijkheid en vindbaarheid, zelfs via het kleine scherm van je smartphone, is dan te prefereren boven bijvoorbeeld een zeer flitsende navigatie via buttons die op je smartphone zo klein zijn geworden dat je ze niet meer kunt gebruiken. Daarnaast zie je dat de echte goede nieuwe spelers ook de mogelijkheid bieden om de indeling op het scherm aan te passen voor ieder type device. Een mooi voorbeeld hiervan is Elucidat.

Door gebruik te maken van aanpasbare templates heb je nog een ander voordeel. Je kunt je beschikbare ontwikkeltijd focussen op de inhoud en daar gaat het uiteindelijk om. Dus weg met de toeters en bellen? Nee, gebruik de toeter en bel daar waar het een toegevoegde waarde heeft. De inhoud moet als relevant genoeg worden ervaren door de gebruiker, dan heb je geen toeters en bellen nodig.

Over de auteur:

Pien Rolff

Pien Rolff is senior consultant learning & change bij Ordina Consulting. Ze heeft ruim 25 jaar ervaring in implementatietrajecten in de ICT. Haar aanpak kenmerkt zich door het meenemen van de gebruikersorganisatie vanaf de start van het traject tot en met de periode na de go-live. Hierin gebruikt ze een blended aanpak passend bij de doelgroepen zodat de transformatie soepel verloopt. Op Ordina.nl schrijft zij over nieuwe inzichten en ontwikkelingen in haar vakgebied.