ORDINA BLOGT

Eco-logisch? De kracht en waarde van het Salesforce ecosysteem

  • Henk de Jong
  • 16 oktober 2015

Organisaties zoeken naar oplossingen, maar willen ook geprikkeld worden om te komen tot innovatie. SalesForce, het cloudplatform voor CRM en business processen, speelt hier op in met AppExchange, een markplaats die innovatie gaande houdt. Gebaseerd op het Force.com platform, bieden partijen uit diverse werkvelden, oplossingen om te komen tot betere prestaties.

Een interessante oplossing van deze AppExchange is Remedyforce, de ITIL oplossing van BMC Software, die eerder in de markt was als de on-premise oplossing Remedy en in 2010 als cloudoplossing gebouwd op het Force.com platform.

Dit is een voorbeeld van wat Salesforce het ecosysteem noemt: een netwerk van partners en andere participanten, in een breed klant georiënteerde aanpak dat Salesforce al meer dan tien jaar met succes verkoopt. Het ecosysteem heeft zich de afgelopen jaren bewezen als grootste en meest succesvolle platform voor business applicaties. Het succes van het ecosysteem van Salesforce laat zien dat werken in de cloud en Software as a Service (SaaS), kunnen leiden tot invloedrijke oplossingen en business kansen voor traditionele systeem integrators als Ordina.

Een app ontwikkelen is juist door het gebruik van het Force.com platform redelijk eenvoudig. Salesforce was met Force.com het eerste grote Platform as a Service (PAAS). Op dit platform kunnen custom applicaties via een point and click interface worden gebouwd. Het bevat een ingebouwde workflow, goedkeuringsstappen, business logic, analyse en rapportage tooling, is mobile ready en voorzien van structuren om te koppelen aan andere systemen (zoals API’s om interfaces te realiseren).

De point and click interface én gebruik van de cloud, maakt dat door het gebruik van Force.com applicaties niet hoeft te worden geïnvesteerd in eigen hardware, eigen software en eigen beheeromgeving. De business kan zich concentreren op innovatie.

BMC Software heeft deze opportunity begrepen en de succesvolle ITIL oplossing opnieuw ontwikkeld op het Force.com platform.

Klanten van BMC Software geven aan dat ze met de RemedyForce oplossing:
●    40% van de support kosten verlagen;
●    75% van issues in de eerste call oplossen;
●    tientallen miljoenen operationele kosten besparen.

Voor organisaties is het gebruik van Remedyforce eenvoudig in te zetten. De marktplaats, ofwel AppExchange, heeft veel weg van de App store en Google Play, maar dan voor producten op basis van Salesforce. Nadat Salesforce is geïmplementeerd, is de applicatie als standaard oplossing via de AppExchange te downloaden. Verdere optimalisatie is de toegevoegde waarde die BMC Software biedt: meedenken vanuit best practices rond IT Service Management. Consulting, not configuration.

Ordina is implementatiepartner van zowel Salesforce als Remedyforce. Hierin gaat Ordina mee in dit uitdagende ecosysteem. Met partners in de praktijk, in gesprek met expert, leveren van optimale oplossingen aan organisaties die willen werken met producten uit het ecosysteem van Salesforce.