ORDINA BLOGT

Gordels om!

  • Art Acherman
  • 16 oktober 2015

"Existenzbedrohend" (levensbedreigend) omschrijft Hans Dieter Pötsch, voormalige CFO en huidig voorzitter van de VW groep, de staat waarin Volkswagen zich momenteel bevindt. En kan je het hem kwalijk nemen? De recente gebeurtenissen bij Volkswagen zijn vergelijkbaar met het expres, in volle vaart en zonder veiligheidsmaatregelen op een betonnen muur inrijden. Zelden een goed idee en meestal alleen maar slachtoffers.

Zoals ik al in een vorige blog memoreerde: geen revolutie zonder slachtoffers. De manier waarop dit nu bij Volkswagen gebeurd is echter verrassend. De wereldwijde nummer 2 autofabrikant op zijn knieën gedwongen door iets triviaals als embedded software. Door iets wat ze zelf bewust gemaakt en veroorzaakt hebben. Dit is zeker niet zoals ik me de slachtoffers van de opkomende ICT transformatie voorstelde.

En slachtoffers zijn er; veel zelfs! Natuurlijk is daar de CEO, Martin Winterkorn, die niks anders kon dan terugtreden. Denk aan de aandeelhouders die hun aandeel met 50% zagen dalen de laatste weken. Veel Volkswagen werknemers moeten vrezen voor ontslag. VW wacht tenslotte vele schadeclaims, wat kostenbesparing en massaontslag onvermijdelijk lijkt te maken. Vergeet het merk VW niet. Het terugwinnen van het vertrouwen zal jaren duren, vooral als het over milieuaspecten gaat. Als laatste moeten we het milieu zelf niet vergeten: de zogenaamde CO2 en fijnstof vermindering zoals VW deze claimde te bereiken was gewoon oplichterij. Vele auto's hebben jarenlang meer CO2 en roet uitgestoten dan wettelijk geoorloofd. Volkswagen kon het niet waarmaken en besloot daarom maar met testresultaten te knoeien.

Het oorspronkelijke concept achter het intussen beruchte stukje sjoemelsoftware heeft te maken met het motor management systeem. Een intelligent systeem dat razendsnelle beslissingen maakt met betrekking tot de balans tussen de verbranding, kracht en brandstofverbruik. Met als doel een optimale rijervaring te creëren voor zowel de auto, chauffeur als het milieu.
Vervolgens kwam daar het beslissende moment waarop VW ingenieurs niet de nieuwe motor konden leveren die aan de gestelde eisen van emissievoorwaarden en consumenten voldeed. Wellicht door budget- of tijdrestricties kwam iemand op het lumineuze idee: laten we gewoon doen alsof! Zo gezegd, zo gedaan. Combineer verschillende gegevens om een rollerbank test te herkennen en schakel je motor tijdelijk in de meest milieuvriendelijkste stand. Resultaat is een auto die waarschijnlijk rijdt als een natte dweil, maar dat is niet interessant. Op dat moment voldoet de motor een de gestelde emissie-eisen (zolang als de rollerbank test duurt) en het probleem is opgelost.

De gebeurtenissen bij Volkswagen laten zien wat een enorme impact smart, connected producten kunnen hebben. Niet alleen zijn ze heel nuttig en waardevol, maar het laat ook zien hoe inventief mensen worden met al die beschikbare, real-time gegevens. Informatie uitwisseling tussen slimme, conneted producten creëert een wereld aan nieuwe mogelijkheden. Het maakt nieuwe, slimme, krachtige oplossingen mogelijk, daarentegen kan het ook leiden tot risicovolle en onbetrouwbare beslissingen. Kijk alleen maar naar het Volkswagen voorbeeld.
De komende jaren zijn de kansen, uitdagingen en risico’s in de nieuwe digitale revolutie eindeloos. Ten aanzien van de laatste twee: het leidt geen twijfel dat VW Corporate Responsibility en Integriteit hoog op de agenda zal zetten. Wees goed voorbereid, dus gordels om!

Trouwens: indien VW net zulke connected auto’s als Tesla zou maken, hadden ze zich nu een terugroepactie van 11 miljoen auto’s met één druk op de knop kunnen besparen.

 

Over de auteur:

Art Acherman

Art Acherman is Principal Industrie bij Ordina Projectmanagement. De practice Industrie helpt u verder bij programma- en projectmanagement vraagstukken binnen de industrie sector. Art heeft ruime internationale ervaring als projectmanager in logistieke- en transitieprojecten. Als Principal leidt hij een team programma- en projectmanagers werkzaam binnen de industrie branche.