ORDINA BLOGT

M versus V: Het verschil tussen verdienen en krijgen

  • 22 oktober 2015

 

Stephanie en Daniel bespreken in hun blogs typische man/vrouw kwesties, maar dan binnen de wondere wereld van ICT. Er zijn ontzettend veel vragen waarop iedereen het antwoord wil, maar die niemand durft te stellen. In navolging op onze eerste en tweede blog, hierbij dan ook de derde blog in een reeks van ‘M versus V’ blogs. Dat we maar veel van elkaar mogen leren!

Beste Stephanie,

Je vraagt naar het salarisverschil tussen man en vrouw, dan wil ik je wel even herinneren aan de welbekende quote: “ik verdien het wel, maar ik krijg het niet”. Laten we voor het gemak tijdens deze discussie alvast vanuit gaan dat de vrouw het wel verdient, maar het dus niet krijgt.

Allereerst weer de statistieken: uit onderzoek van Stichting Loonwijzer* (2015) blijkt dat in Nederland de verschillen zeker aanwezig zijn. Ik kan het helaas niet mooier maken dan het is, houd je vast: het man vrouw loonverschil op managersniveau in de IT en telecomsector is zelfs het hoogst, 19%. In het algemeen is het gemiddelde loonverschil tussen man en vrouw 5,8%. Deze gemiddelde loonkloof is wel kleiner geworden afgelopen jaren. Ik begrijp dat zulke cijfers pijn doen Stephanie. Heeft vrouw zijn dan echt geen benefits? Even een sidestep wat betreft statistieken: wist je dat vrouwen gemiddeld 3,7 jaar langer leven dan mannen**?  Wellicht dat dit de pijn iets verzacht….

Het is natuurlijk goed om de lonen gelijk te trekken om zo vrouwelijk talent te binden, laat daar geen misverstand over bestaan. Nu worden er in onderzoeken verschillende redenen genoemd voor het salarisverschil. De bekende zijn: vrouwen nemen vaker een carrièrebreak en werken meer parttime. Andere gehoorde argumenten: er wordt simpelweg gediscrimineerd binnen bedrijven en vrouwen nemen minder snel initiatief tot een onderhandeling dan mannen. Uit eigen ervaring weet ik dat vrouwen in privé sferen erg op hun strepen kunnen staan en harde onderhandelaars zijn als het moet. Ik zou zeggen, maak nu dan ook die vertaalslag naar de zakelijke wereld!  

Mijn vraag aan jou heeft te maken met business etiquette, oftewel ‘hoe heurt het eigenlijk op de werkvloer’? Zijn er nog do’s en don’ts voor mannen en vrouwen?

 

Beste Daan,

Mijn gezicht zag er een seconde uit als die emoticon met de grote open ogen toen ik het verschil van 19% las! Daar zitten bizar genoeg ook vast vrouwen bij die geen carrièrebreak hebben genomen, niet parttime zijn gaan werken en wel initiatief hebben genomen tot onderhandelen. Als ik je niet een beetje zou kennen leek dit even een bananensplit momentje van jouw kant, want dat dit anno nu nog bestaat… ?!

Jammer genoeg kunnen wij dit niet binnen een dag oplossen, maar in onze weg naar diezelfde top wel meenemen en hier hopelijk verandering in brengen. Dus inderdaad een oproep aan mijn vrouwelijke collega’s die thuis de spreekwoordelijke broek aan hebben... Breng die mee naar je werk op momenten dat het er toe doet! Dat “heurt” erbij als er ooit een gelijkstand moet gaan komen tussen de loonverschillen op dezelfde functies!

Wat er verder “heurt” vraagt de Jort Kelder in jou zich af qua do’s en don’ts? Wat mij betreft gaat het redelijk goed tussen de mannen en vrouwen op de ICT werkvloer. Soms kan het alleen wel iets tactischer qua communicatie vanuit jullie naar je vrouwelijke collega’s en dan bedoel ik niet werkgerelateerd, maar juist de “small talk”.

Een mooi voorbeeld wat ik zelf vorige week meemaakte; een vrouwelijke collega die voorheen lokken had tot op haar schouders kwam een training binnengelopen met zo’n 30 centimeter korter haar, oftewel duidelijk “een kappertje gepakt”. Toen ik achter haar en een andere mannelijke collega liep in de pauze vroeg hij luidt: “wat heb jij nou gedaan joh??” wijzend op haar hoofd. Ik schoot in de lach, omdat ik weet dat deze jongen bedoelde “goh ik zie dat je je haar hebt geknipt, had je zin in wat anders?” (of iets in die trant). Zijn teksten gooit hij er dus vaak compleet anders uit! Zij kon er zelf gelukkig ook om lachen, maar voor de wat minder ruimdenkende vrouwen misschien af en toe jullie zinnen wat mooier verpakken dus ;).

Ik vind de vraag eigenlijk zo leuk dat ik hem graag ook aan jou stel! Vertel, voorbeelden van gigantische uitglijers? Of juist totaal niet?

 

Over de auteurs:

Daniel Peterse is MSc. Organisational Change and Consulting. Hij houdt zich bezig met innovatieve cloud technologieën en acteert op het snijvlak van commercie, change- en projectmanagement. Vanuit een veranderkundig perspectief en met een ondernemende instelling creëert hij samen met klanten organisaties die relevant zijn en relevant blijven. Hierbij legt hij naast nieuwe technologieën en efficiëntere processen de volle focus op de mens. Mensen en organisaties helpen om ze in beweging te brengen, zowel zakelijk als privé, dat is zijn drijfveer.


Stephanie Huiden is afgestudeerd aan de Vrije Universiteit in de richting Advies en Verandering. Binnen Ordina houdt ze zich bezig met PMO/Projectmanagement en is daarnaast bestuurslid van JongOrdina. Voor klanten is zij een drijvende kracht achter planningen en prestaties. Met die klanten complexe vraagstukken analyseren en tot een oplossing komen is waar zij energie van krijgt en nog lang wil blijven doen.

*Bron: Fabo, B. Sedlakova, M (2015). Wage index, Sector Analysis of the Netherlands. Stichting Loonwijzer, Netherlands, March 2015 (EN).
**Bron: Poos MJJC, (2014). RIVM, Nationaal Kompas: Wat is in Nederland de levensverwachting?