ORDINA BLOGT

Meesters van de Marketing Automation

  • Pieter Kramer
  • 7 oktober 2015

photo credit: Gorgon's Head via photopin (license) 

Marketing is het nieuwe Sales
Automatiseer dat en je verdient geld als water. Was het maar zo gemakkelijk.
Dankzij de opmars van de digitale kanalen is de afgelopen 10 jaar een hele nieuwe industrie ontstaan. Marketing Automation.
Het gaat om software die het generen en ontwikkelen van nieuwe en bestaande klanten automatiseert.

Kanalen zijn Kanjers
Via de fijnmazige digitale kanalen kunnen bestaande en nieuwe klanten steeds beter, sneller, goedkoper en vaker worden bereikt, verleid, gehoord, betrokken en bediend. Hoofdrollen zijn er voor:

  • De eigen websites en andere websites die de doelgroep bezoekt
  • Email
  • Social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn
  • Mobiele apps

Daarnaast blijft het natuurlijk plezierig als de medewerkers in de winkel en aan de telefoon over dezelfde product-, klant-, bestel- een promotiegegevens beschikken evenals de afdelingen die nog drukwerk versturen. Dit klinkt eenvoudig, maar het is voor veel grote bedrijven ingewikkeld om te organiseren. Dat komt vooral doordat deze gegevens op meerdere plaatsen in de organisatie voor verschillende doelen worden gebruikt en opgeslagen. Bovendien is het voor afdelingen lastig om samen te werken over de grenzen van de afdeling heen en met de vele leveranciers, die vaak aan IT maar steeds meer ook direct aan de business leveren. Het softwareaanbod is overweldigend groot, gefragmenteerd en verandert snel. Kortom, complex om te besturen.

Content is King
Met de kanalen en de gegevens ben je er nog niet. De producten en diensten moeten aantrekkelijk worden gepresenteerd en correct worden gespecificeerd. Teksten, foto’s, video’s, artikelen, referenties, vergelijkingen en testrapporten zijn allemaal vormen van content die samen met de klant- en productgegevens getoond moet worden. Bovendien relevant voor de contentconsument in kwestie (misschien wel een bestaande klant). Productie en uitserveren van correcte, creatieve, relevante en aansprekende content is dan ook een vak apart. Een vak waar bovendien meerdere disciplines mee gemoeid zijn en werk dat een vaak onderschatte kostencomponent met zich meebrengt.

Marketeer is Meester
De marketeer moet daarom tegenwoordig een meester zijn in het ontwikkelen van een visie, het organiseren van de samenwerking met andere afdelingen en leveranciers, het uitstippelen van strategieën, het inrichten van de processen, functies en tools en het produceren en realiseren van de campagnes en klantcontacten over alle touch points heen, 24/7 online, vaak meertalig en soms zelfs wereldwijd.

Met de kanjers van kanalen en de content als king is het toch de marketeer die het allemaal waar moet maken. Hij of zij moet een meester zijn in Marketing Automation. Wil je weten hoe wij marketeers helpen bij het organiseren en realiseren van hun doelstellingen? Lees dan hier de klantcases over KPN, Eneco, Philips en Rijksportaal.

 

Over de auteur:

Pieter Kramer

Pieter Kramer is drs. Bestuurlijke Informatiekunde en MSc. Technology & Human Affairs (USA). Hij bouwde een full service internetbedrijf op naar 25 medewerkers en was daarna Hoofd Nieuwe Media bij BNN. Pieter combineert zijn executiekracht als programma-, interim-, en projectmanager met zijn passie voor Digital. Dat doet hij bij klanten zoals Rijksoverheid, Philips, KPN, Rabobank en Eneco.