ORDINA BLOGT

Point of interest map kan verschil maken tussen winnen of verliezen

  • Arjen de Jong
  • 13 oktober 2015

Mocht het Solar Team Twente over een paar weken de World Solar Challenge dwars door Australië winnen, dan zal Wian van Aggelen een gat in de lucht springen. Als technical innovator bij Ordina heeft  hij de zogeheten Point of Interest-map ontwikkeld die een belangrijke rol gaat spelen in de racestrategie van het Solar Team Twente.

Wildroosters
De POI-map geeft namelijk  uiteenlopende locatiepunten op de route weer zoals stoplichten, wildroosters, kampeer- en stopplekken. Maar ook controleposten en gaten in de weg worden meegenomen. Voor het raceteam is het belangrijk om alle variabelen in kaart te brengen die eventueel van invloed zijn op de race, om zo zoveel mogelijk verassingen uit te sluiten. Anders dan in een gewone auto heeft de bestuurder van de zonnewagen maar een beperkt zicht en is hij afhankelijk van de route-informatie die hij via een portofoon- of chatverbinding van de begeleiders krijgt te horen.

Het bouwen van de POI-map heeft Wian zo’n twee maanden gekost.  Voor de softwaretoepassing heeft hij gebruikgemaakt van softwareplatform Node.js, het opensourcewebapplicatieframework AngularJS, html5 en javascript. Het ontwerpen van de architectuur heeft hij samen met collega Tjeerd van der Molen gedaan.

Synchronisatie
Om te kijken of de map werkte, heeft hij de map getest in zijn eigen auto. De eerste proefrit was niet direct een succes, maar dat kwam vooral omdat hij een probleem had met de communicatie, waardoor er geen goed signaal werd opgebouwd. De complexiteit van de applicatie zit hem volgens Wian in de synchronisatie van de gegevens en het feit dat de verbinding kan wegvallen. “De data-uitwisseling in Australië vindt plaats via een satellietverbinding en die is niet erg stabiel. Het is dus van belang dat de data-uitwisseling efficiënt en zuinig is. Daarvoor hebben een slimme constructie bedacht.”

Inmiddels zit het Solar Team Twente in Australië om de route te verkennen en de POI-map volledig te maken. Ook is de zonneauto is goedgekeurd door de Australian Road Authority, zodat het team op de Australische weg mag rijden. Daarnaast heeft het team een systeem ontwikkeld dat ervoor zorgt dat de zonneauto extra energie binnenhaalt op het moment dat er in de schaduw wordt gereden. Dit bespaart uiteindelijk zo’n dertig raceminuten.

Bugs direct oplossen
Wian, die zich binnen Ordina SMART bezighoudt met nieuwe technologische ontwikkelingen als virtual reality, robotica en augmented reality, heeft regelmatig contact met het team. Eventuele bugs in de map worden aan hem doorgegeven en door hem verholpen. “Tot nu toe zijn er een paar bugs geweest, maar die hebben we snel kunnen oplossen. Ik verwacht dat het hier bij blijft. Mocht er tijdens de race wat fout gaan, dan laat ik alles direct uit mijn handen vallen om ze te helpen.”

Over de auteur:

Arjen de Jong

Arjen is techredacteur bij Ordina. Hij schrijft met veel plezier en verwondering over nieuwe technologische ontwikkelingen. Lees ook zijn blog Digital Lollapalooza (https://arjendejong.wordpress.com/) over de invloed van internet op ons leven.