ORDINA BLOGT

M versus V: ICT suf? George, vrouwen en geld...

  • 6 september 2015

Stephanie en Daniel bespreken in hun blogs typische man/vrouw kwesties, maar dan binnen de wondere wereld van ICT. Er zijn ontzettend veel vragen waarop iedereen het antwoord wil, maar die niemand durft te stellen. In navolging op onze eerste blog, hierbij dan ook de tweede blog in een reeks van ‘M versus V’  blogs. Dat we maar veel van elkaar mogen leren!

 

Beste Stephanie,

Je vraagt of ik je wat moois kan voorspiegelen? Voldoet een screensaver van George Clooney of moet ik elke vrijdag Côte d'Or repen gaan uitdelen om het aantrekkelijk te maken? Nu serieus, even letterlijk de link naar spiegels: wat te denken van de virtuele (3D) spiegels die in de maak zijn. Dit betekent nooit meer je huis uit, maar gewoon thuis je kleding passen achter je scherm. Nooit meer in die ellenlange wachtrijen staan voor die stinkende paskamers. De ICT sector heeft onder andere het online shoppen mogelijk gemaakt. Kan je een leven zonder voorstellen? Besef goed dat je door middel van ICT oplossingen kan realiseren die het leven makkelijker maken of er echt toe doen. Alles behalve suf dus! Als je het verschil wilt maken moet je juist nu in de ICT werken, vooral als vrouw. Meer dan ooit is er behoefte aan en ruimte voor creativiteit en succesvol samenwerken.

Wellicht moeten wij mannen binnen de ICT ook niet te hard schreeuwen om vrouwen. Laten we het omdraaien, als vrouw moet je juist wat lef en bravoure tonen om binnen de ICT te willen werken. Laat het duidelijk zijn, types die er goed uit zien, maar het motto hanteren 1 ei 4 minuten koken, 10 eieren 40 minuten, zijn ook totaal niet geschikt voor de ICT sector. Wij geven nu aan dat de tijd rijp is en zetten de deur open voor meer vrouwen in de ICT, echter is het nu aan jullie om de stap te zetten. Hiervoor leg ik met alle liefde ook nog de rode loper uit, maar daarna moeten jullie toch echt op eigen kracht overleven!

In termen van de push en pull strategie, we gaan jullie niet pushen. Echter vertel eens Steef, hoe zorgen wij nou voor die pull? Met andere woorden, wat wil je en wat kan beter voor de vrouw in de ICT?

Beste Daan,

Côte d'Or reep..? Altijd lekker! George Clooney..? Ook! ;). Je hebt zeker een punt, want hoe fijn is het om mijn pumps te kunnen bestellen via een webwinkel om vervolgens te gillen als er een meneer met “dat ene pakketje” voor de deur staat! (Belachelijke reclame denk je dan, not! Stond als een ware figurant mijn stembanden te verpesten laatst toen de bel ging, jaja op het gênante af...). Dus jij zegt; de ICT-wereld is al interessant genoeg en die rode loper ernaartoe ligt er al. Hmm oke, maar waarom wordt die wellicht dan nog niet door iedere vrouw gezien? Er lijken toch genoeg leuke initiatieven te zijn. Zo heb ik toevallig laatst met een collega gesproken over events als Powervrouwen en de Girls day bij Ordina. Wat dan toch geen tsunami aan vrouwelijke sollicitanten veroorzaakt is misschien een goede vraag voor de lezers?

Een ander punt wat ik je ook heel graag wil voorleggen in onze M vs. V discussies heeft te maken met een toch altijd gevoelig onderwerp; geld! Het feit dat mannen meer verdienen dan vrouwen is helaas binnen sommige branches/organisaties nog steeds zo, maar voor bijvoorbeeld onze Young Professionals wordt er gelukkig niet meer zo ouderwets gedacht. Goed bezig zou je denken! Maar wat hoorde ik in de wandelgangen van de ICT wereld gerelateerd aan dit onderwerp: mannen met eenzelfde achtergrond als vrouwelijke collega’s worden gemiddeld voor een hoger tarief weggezet?! Ik ben nogal verbaasd hierover! Zoals eerder gezegd zou ik denken dat het gaat om “een” werknemer met bepaalde vaardigheden, man of vrouw maakt niet uit, je wilt de beste toch? Mocht het waar zijn, welke reden denk jij dat hierachter schuilt?

 

Over de auteurs:

Daniel Peterse is MSc. Organisational Change and Consulting. Hij houdt zich bezig met innovatieve cloud technologieën en acteert op het snijvlak van commercie, change- en projectmanagement. Vanuit een veranderkundig perspectief en met een ondernemende instelling creëert hij samen met klanten organisaties die relevant zijn en relevant blijven. Hierbij legt hij naast nieuwe technologieën en efficiëntere processen de volle focus op de mens. Mensen en organisaties helpen om ze in beweging te brengen, zowel zakelijk als privé, dat is zijn drijfveer.

Stephanie Huiden is afgestudeerd aan de Vrije Universiteit in de richting Advies en Verandering. Binnen Ordina houdt ze zich bezig met PMO/Projectmanagement en is daarnaast bestuurslid van JongOrdina. Voor klanten is zij een drijvende kracht achter planningen en prestaties. Met die klanten complexe vraagstukken analyseren en tot een oplossing komen is waar zij energie van krijgt en nog lang wil blijven doen.