ORDINA BLOGT

BDD: Show me the money!

  • Kaspar van Dam
  • 7 juli 2016

De afgelopen maanden heb ik veel verteld en geschreven over Behaviour Driven Development (BDD). Uit vele hoeken heb ik enthousiaste reacties gehoord. Collega's noemen het een eye-opener, klanten zien de mogelijkheden en willen meer weten. Enthousiasme alom. Tot ik met de sales sprak.

Show me the money!

Laat ik meteen de situatie nuanceren. Ook de Ordina sales waren zeer enthousiast over BDD en velen zagen direct mogelijkheden voor hun klanten. Soms concrete aanleidingen om het eens onder de aandacht te brengen. Maar vooral veel herkenning dat IT projecten blijven falen. Niet doordat de software niet juist gebouwd is, maar omdat niet de juiste software gebouwd is.

Maar dé vraag die ik terug kreeg vanuit de commercianten: Wat levert het nu concreet op? In harde euro's?

En dat is een vraag die hierbij bijzonder lastig te beantwoorden valt. Het levert op dat je in één keer de juiste software ontwikkeld. Het levert op dat de eindgebruiker (de klant, de werknemer, de beheerder, ...) er echt mee geholpen is. Het voorkomt imagoschade en ontevreden klanten en het voorkomt geldverspilling in de vorm van IT projecten die uiteindelijk in de ijskast belanden... Maar hoeveel euro's heeft dat nu opgeleverd voor dat ene project dat succesvol gebruik gemaakt heeft van Behaviour Driven Development? Ik heb geen idee! Er is immers geen vergelijk met de situatie wanneer er géén gebruik gemaakt was van BDD. Er valt geen rekensommetje te maken tussen een situatie met BDD en een identieke situatie zonder deze manier van werken en denken.

Om toch een stukje waarde te geven aan wat BDD kan brengen wil ik daarom graag de volgende ervaring delen van één van onze klanten, de Rabobank, waar wij hebben mogen helpen Behaviour Driven Development neer te zetten:

"De BDD training van Ordina is een nuttige aanvulling geweest op de introductie van BDD binnen het programma. Het heeft de teams meer inzicht gegeven in wat BDD biedt en hoe dit in de praktijk (o.a. 3 amigo sessies) te gebruiken is. Erg leuk vindt ik dat ook niet IT-ers (PO/BA/PjM etc) betrokken worden in de scenario’s en ‘techniek’. Tot op de dag van vandaag gebruiken wij BDD en breidt de kennis en toepassing verder uit."

Kwo Ding, Testmanager bij Rabobank Online

Belangrijk hierbij is de toepassing in de praktijk die vermeld wordt, evenals het feit dat de 'niet IT-ers' daarbij betrokken zijn en ook betrokken blijven. Binnen het betreffende project is men effectiever gaan werken met een snellere time-to-market en bovendien vindt men de manier van werken gewoonweg 'leuk'! Vanuit andere projecten (onder andere het Rabobank Hypotheek Dossier project) hebben we ook van de feitelijke eindgebruikers (bankmedewerkers) te horen gekregen dat zij de software die ontwikkeld was een zeer waardevolle toevoeging vonden voor hun dagelijkse werkzaamheden en dat klanten spontaan complimenten gaven over de eenvoud en doeltreffendheid van betreffende systemen. Een groter compliment kun je als IT project niet wensen.

Ik blijf het antwoord schuldig hoeveel euro's het nu concreet opgeleverd heeft! Maar op basis van deze ervaringen durf ik wel te zeggen dát het euro's opgeleverd heeft! Toch een beter beeld nodig wat het nu voor de eigen organisatie/project op kan leveren? Dan ben ik, of één van mijn collega's, zeer bereid om met een kopje koffie daarover eens van gedachten te wisselen.

Over de auteur:

Kaspar van Dam

Kaspar van Dam is test(automatisering) consultant bij Improve QS en adviseert collega's en klanten over vraagstukken rondom de thema's Agile Testing, Behavior Driven Development (BDD), testautomatisering, performance testen en meer.