ORDINA BLOGT

MOOC DevOps- Massive Sharing, het nieuwe leren

  • Rob Paeper
  • 2 augustus 2017

In mei en juni draaide Ordina gedurende vier weken een Massive Online Open Course (MOOC) DevOps. Dat pakte erg goed uit. In een korte reeks van blogs wil ik een aantal ervaringen uit de MOOC met jullie delen.

Ik geef het grif toe; eind 2016 had ik nog niet gehoord van het concept MOOC. Maar toen de Academy mij polste of ik ervoor voelde om een MOOC te helpen opzetten, was ik direct enthousiast. Of ik misschien een geschikt onderwerp wist? Wat denk je zelf? DevOps natuurlijk.

De gedachte dat je in een keer een bereik kon hebben van honderden mensen, was zeer aanlokkelijk. Tot dan toe stond ik inspiratieverhalen over DevOps te vertellen voor groepen van tien tot maximaal honderdvijftig mensen. Voor iedereen de blijde boodschap dan heeft gehoord, ben je wel een tijdje zoet. Een MOOC is een prachtig alternatief.

Maar goed, een medium gaan gebruiken met potentieel een massaal bereik is best spannend. We gebruikten LinkedIn om aandacht te vestigen op dit initiatief. Gedurende drie weken kwamen er dagelijks circa vijftig aanmeldingen van deelnemers bij. Groot was het enthousiasme toen we de eerste honderd inschrijvingen binnen hadden. Het werden er tweehonderd, tweehonderdvijftig, vijfhonderd. Toen we de grens van duizend deelnemers naderden, stuurden we een persbericht uit.

Daarna ging het hard: in twee dagen tijd hadden we ineens vijftienhonderd deelnemers. Op het moment dat we op bijna honderd inschrijvingen per uur zaten, hebben we besloten om de inschrijving stop te zetten. We vonden het namelijk belangrijk om een goed kwaliteitsniveau te bieden en we hadden nog geen enkele ervaring.

Op maandag 15 mei gingen we van start. Die ochtend om zeven uur zette onze beheerder week 1 van de MOOC open en konden de deelnemers onze content bestuderen en daarop reageren. Direct ging het los. De reacties stroomden binnen. We zaten met vijf moderatoren klaar om iedereen welkom te heten. Dat bleek al snel onbegonnen werk. We werden overspoeld met een tsunami aan berichten. Die waren allemaal erg leuk en positief van toon, maar het was teveel om op alles te kunnen reageren. Ik heb me die eerste dag, met zevenhonderd bezoekers wel een paar keer afgevraagd of we dat vierweken lang zouden volhouden. Maar dat bleek te gaan. De storm ging liggen en in plaats daarvan bleef het vier weken lang stevig waaien van ’s ochtends zes uur tot soms ruim na middernacht, alle werkdagen en ook in de weekenden.

Gedurende vier weken kwamen er 39.500 berichten binnen van de 1070 deelnemers die actief aan de gang zijn gegaan. Er zijn dus ook bijna 500 no-shows. Ook dat hoort bij deze tijd. Er wordt massaal ingeschreven, maar mensen komen ook massaal niet opdagen. Net zo makkelijk. Wie zich als consument opstelt zegt : “Het komt mij bij nader inzien toch niet uit, dus doe ik alsnog niet mee.” We waren erop voorbereid dus het verraste ons niet. We hebben steeds gezegd dat we onze energie wilden besteden aan de groep die meedeed. En die groep was dubbel zo groot.

Een van de belangrijkste inzichten die ik heb opgedaan gaat over het nieuwe leren. Wij hebben 42 kennissnacks voorbereid en digitaal aangeboden aan de deelnemers. De community die zich in vier weken vormde, plaatste in reactie op ons aanbod 456 documenten, films, tips en trucs en whitepapers in de MOOC. Kennis vermeerdert door het te delen. Wij hebben vanuit Ordina elf keer meer teruggekregen dan dat we hebben aangeboden.

Wow! We wisten van de enorme kracht van sharing. In de MOOC hebben we die ook echt ervaren.

In mijn volgende blog vertel ik iets over the making of…