ORDINA BLOGT

Nederlanders nog niet klaar voor social media-betalingen

  • Daphne Lautenbach
  • 23 januari 2017

We kunnen er niet meer om heen;  social media worden een steeds belangrijker deel van ons leven. Een transitie van de traditionele kanalen naar de social media-kanalen is in volle gang. Waar we vroeger solliciteerden via een brief, doen we dat nu via LinkedIn. Het nieuws bereikt ons niet meer via de krant, maar veelal via Twitter of Facebook.

Mijn interesse voor dit onderwerp werd gewekt door de Chinese app ‘We Chat’, een uitgebreide app waarmee ontzettend veel kan, waaronder geld overmaken naar je vrienden. Een duidelijke andere manier van online betalen, immers, je gebruikt niet meer je mobiel bankieren app. Ik vroeg mij af of betalen via social media gewild zou zijn op de Nederlandse markt en deed daarom vanuit Ordina, in samenwerking met de Hogeschool Amsterdam, onderzoek naar onder andere betalingen via social media. In deze blog wil ik met jullie naar een aantal uitkomsten kijken.

En wat blijkt? De Nederlander ziet betalen via social media nog níet zitten. Op de vraag of men social media-betalingen zouden willen gebruiken in Nederland, antwoordt de grote meerderheid met nee. Demografische en geografische verschillen, zoals leeftijd of woonplaats hebben hier geen invloed op. Jong of oud, uit de provincie of uit de stad, er werd niet positief gereageerd op social media- betalingen.  Ik vraag me af wat de reden hier achter is. Ikzelf zou het namelijk wél ontzettend makkelijk vinden om niet steeds een rekeningnummer te hoeven vragen en geld over te maken naar bijvoorbeeld een Facebook-vriend.

Veiligheid voorop
Hoewel je zou denken dat we staan te springen om innovatieve oplossingen, is dit blijkbaar niet altijd zo. Zodra veiligheid in het geding komt zijn Nederlanders hier huiverig voor. Het besef van digitale onveiligheid is de laatste jaren sterk toegenomen. Recentelijk hebben twee journalisten van RTL aangetoond dat de beveiliging van social media nog niet van hoog niveau is. Dit deden zij door het hacken van het Twitter-account van SGP-voorziter Van der Staaij aan de hand van de gelekte inlogaccounts van LinkedIn. Van der Staaij had zijn wachtwoord voor Twitter niet aangepast, omdat hij naar eigen zeggen dit account niet meer gebruikte.

Veiligheid is dus een cruciale factor. Dagelijks worden er vijfhonderd tot duizend mensen in Nederland slachtoffer van identiteitsfraude (Maria Genova, Komt een vrouw bij de Hacker) en dat komt mede doordat onze social media-accounts vrij ‘makkelijk’ te kraken zijn en er tal van zogenaamde fake accounts te vinden zijn in het wereldwijde web. Het gebrek aan vertrouwen door slechte veiligheid zie ik als één van de redenen waarom social media in combinatie met betalen nog niet zo’n vaart zal lopen.

Gemak versus veiligheid
Toch zien we bij innovatie op betaalgebied ook voorbeelden waarin veiligheid niet het belangrijkste aspect is. Contactloos betalen is daar één van. Waar er in het begin nog behoorlijk wat scepsis heerste ten opzichte van contactloos betalen, is Nederland nu de koploper in Europa. Ik ben van mening dat gemak het hier heeft gewonnen. Dit komt mede doordat contactloos betalen bij steeds meer winkels mogelijk is gemaakt en bijna alle betaalpassen inmiddels zijn voorzien van deze functie. Gek genoeg is het gevoel dat dit onveilig is, bij mij althans, volledig weggeëbd. Een rondje googelen over dit onderwerp levert genoeg discussies op. Oftewel: er dient een juiste balans te worden gevonden tussen gebruiksgemak en veiligheid bij innovatie.

Ondanks dat Nederlanders zeggen social media in combinatie met betalen niet te zien zitten, zegt mijn gevoel tóch dat het er wel aan gaat komen. Wat het proces zou kunnen versnellen, is als er net als bij contactloos betalen een limiet wordt gesteld. Op deze manier kunnen we eraan wennen en beslis je zelf welk risico je mogelijk zou willen lopen. Een andere mogelijkheid waar banken over na zouden kunnen denken is een koppeling maken tussen een social media-platform en de mobiel bankieren app. Zo zouden onze ‘vrienden’ gezien kunnen worden als een bekende rekening, en is extra ondertekening met bijvoorbeeld een reader of Tanlijst niet nodig.

Als er een schaap over de dam is…..
Vijftien jaar geleden, werd de mobiele telefoon geïntroduceerd. Niemand vond dat echt nodig, want ‘we hebben toch een huistelefoon’?! Daarna kwam touchscreen waar een bekende uitspraak was ‘gewoon op toetsen drukken is toch veel fijner?!’. En kijk nu maar eens naar het gemiddelde straatbeeld, waar iedereen een mobiele telefoon gebruikt, mét touchscreen! Misschien is het ook een kwestie van gewoon in gebruik nemen!

Voorwaarden voor succesvolle innovaties zijn dat de toegevoegde waarde helder is en duidelijk wordt gecommuniceerd aan de gebruikers. Banken staan bekend om hun veiligheid, en social media- platformen staan bekend om gemak. Als zij de handen ineen slaan, hier goede afspraken worden gemaakt en het publiek wordt bereikt, geef ik betalen via sociale media een hele goede kans van slagen. Aan hen nu dus de oproep om met elkaar in gesprek te gaan en met oplossingen te komen. Dan wil ik best die eerste ‘schaap’ zijn.