ORDINA BLOGT

MOOC DevOps - Beretrots

  • Rob Paeper
  • 19 juli 2017

In mei en juni draaide Ordina gedurende vier weken een MOOC DevOps. MOOC staat voor Massive Online Open Course. Dit was de eerste keer dat we binnen Ordina zoiets deden. Erg spannend dus, maar het pakte erg goed uit. Met een team van circa twintig Ordina-collega’s hebben we ruim duizend deelnemers dan ook een mooie eerste run bezorgd. 

In een aantal blogs wil ik enkele ervaringen uit de MOOC met jullie delen.

De volgende gebeurtenis stemde mij beretrots.

Een kenmerk van de MOOC is dat we content hebben voorbereid en dat aan de deelnemers aanbieden, maar dat deelnemers ook materiaal kunnen teruggeven. Het is Social Learning, dus we leren van en met elkaar. Een mooi concept.

Op maandagavond van de tweede week constateert een van onze moderatoren dat een deelnemer een upload heeft gedaan van een document waar copyright op zit. Opvallend hieraan is dat hij dat om 23:08 uur ’s avonds vaststelt. Dat is een indicatie van de hoge betrokkenheid van de groep die dit project uitvoert. De groep voelt zich end-to-end verantwoordelijk voor het totaalresultaat. Hij maakt direct melding van dit issue. En terecht want we mogen natuurlijk met ons MOOC-platform niet meewerken aan het distribueren van dergelijk materiaal. Dat is zelfs strafbaar.

Het binnen het team meedraaiende management beslist na een kort contactmoment op dinsdagochtend 07:00 uur dat het materiaal zo snel mogelijk uit de MOOC content verwijderd moet worden. Dit is een indicatie van snelle communicatielijnen, besluitvaardigheid en autonomie van handelen.

Om 07:30 uur leg ik contact met degene die de upload deed. Dit is een klant van Ordina. Ik breng hem op de hoogte van de situatie en vertel dat we gaan ingrijpen. De klant heeft daar het volste begrip voor en excuseert zich voor zijn handelen. Maar fouten zijn leerkansen, stellen we ook vast. Het nut van klantcontact en duidelijke communicatie is maar weer eens helder aangetoond.

Om 09:00 uur heeft onze MOOC-beheerder de bijlage verwijderd, en heeft hij tevens de MOOC structureel aangepast op de pagina vanwaar de uploads gedaan worden. We nemen daar namelijk een tekst op met een waarschuwing dat de deelnemers zelf even moeten controleren dat zij geen copyrighted materiaal uploaden. Ik zie dat als voorbeelden van quick responsive change en structureel aanpassen aan de bron.

De moderatoren nemen vervolgens uit zichzelf het actiepunt op om met elkaar de andere vijftig uploads te controleren om te kijken of daar niet ook copyright op zit (initiatief en samenwerken!)

Die dinsdagochtend om 11:00 uur, als het hele issue allang weer achter de rug is, realiseer ik mij:

We hebben niet alleen een goed verhaal over DevOps. We passen het ook gewoon toe in de praktijk. We doen het gewoon, bijna achteloos en we doen het nog goed ook. DevOps en High Performance Team in de praktijk gebracht. In tien uur doorlooptijd, waarvan acht uur ’s nachts, hebben we alle stadia doorlopen: incidentdetectie en -registratie, problem management, change control, aanpassen van code, een softwaredistributie, een nieuwe versie in productie, klantcontact. En dat alles op een beheerste wijze, geen moment van paniek of even niet weten wat te doen. Alle handelingen volgen logisch op elkaar en ieder betrokken teamlid vult de ander aan en doet op natuurlijke wijze wat er moet gebeuren. Heerlijk voelt dat.

We zijn onbewust bekwaam in DevOps!