Eric Euwes Sales Director Finance Solutions +31(0)655326235

Rabobank

Augmented Reality maakt kunstcollectie toegankelijker

Betalen met de mobiele telefoon, bluetooth, beeldherkenning, quick response-codes, augmented reality, social media. De Rabobank wil de nieuwste technische ontwikkelingen op de voet volgen. Sterker nog, de bank kiest voor een positie als trendsetter. Dit betekent volop experimenteren om de grenzen van de technologie te verkennen. De Rabobank doet dat onder meer met pilotprojecten rond de waardevolle Rabobank Kunstcollectie.

Rabobank Contact Neem contact op met Eric Euwes

Klant

De Rabobank Groep biedt in Nederland alle financiële diensten aan die voor deelname aan het economisch verkeer in een moderne samenleving noodzakelijk zijn. De Rabobank meent echter dat een duurzame ontwikkeling van welvaart en welzijn een zorgvuldige omgang met natuur en leefmilieu vergt. Om daar een bijdrage aan te leveren, streeft de Rabobank Groep ernaar om haar diensten op eigentijdse wijze vorm te geven voor mensen en ondernemingen.

Klantvraag

In juli 2010 legde Rabobank Nederland de vraag ‘hoe augmented reality kan helpen om haar kunstcollectie toegankelijker te maken’ neer bij Ordina. Niet alleen wil de bank haar medewerkers in de gebouwen van Rabobank Nederland aan de Utrechtse Croeselaan extra informatie bieden, maar ook bezoekers van de Rabo Kunstzone, de permanente tentoonstellingsruimte voor de Rabo Kunstcollectie.

Oplossing

Het toegankelijk maken van kunst met augmented reality-technieken dient een breder doel. De hiermee opgedane ervaring kan de Rabobank namelijk in de toekomst ook gebruiken voor een breed scala van zakelijke en commerciële toepassingen.

Het onderzoek naar marktpenetratie en toekomstige ontwikkelingen in de mobiele technologie, dat Ordina voor dit project doet, is buitengewoon relevant voor de ontwikkeling van de Rabobank-dienstverlening. Ook voor thema’s, zoals beeldherkenning, locatiebepaling, toepassing mobiel internet en ontwikkeling van apps worden de komende jaren in de financiële sector zeker toepassingen ontwikkeld.

Resultaat

De Rabobank Nederland en Ordina besloten om eerst AR-pilots op te zetten voor:

  • Kunst binnen het nieuwe bestuurcentrum wordt verrijkt met QR-codes.
  • Buitenkunst wordt ondersteund door de ‘real-world-browser’ van AR-specialist Layar.

Dit om op relatief kleine schaal ervaring op te kunnen doen met de verschillende technieken. Omdat bij aanvang van het project de GPS-techniek nog niet exact genoeg was voor gebruik binnen de muren van een gebouw, is in eerste instantie gekozen voor het gebruik van QR-codes.

Dit zijn een soort complexe barcodes die er uit zien als kleine kunstwerkjes. Via de code krijgt de kunstliefhebber toegang tot een mobiele internetsite. Hier vindt de liefhebber informatie over het kunstwerk, de maker en eventueel ander werk van deze kunstenaar in de Rabo Kunstcollectie.

Buiten het gebouw is Layar wél te gebruiken. De glasgevel van het gebouw is tijdelijk bestickerd met de afbeeldingen van negen kunstwerken, die zo van buitenaf zichtbaar zijn. Door de mobiele telefoon op een kunstwerk te richten kan iedereen, dus ook de toevallige voorbijganger, met zijn smartphone aanvullende informatie ophalen over de getoonde werken.

Aanpak

De nieuwe technieken, die nu al in de praktijk hun waarde bewijzen, kunnen in de toekomst op veel bredere, geïntegreerde wijze worden toegepast. Zo wordt de online meta-informatie van een groot deel van de kunstwerken uit de Rabo Kunstcollectie in eerste instantie ontsloten via de quick response-code en een speciale mobiele internetsite.

Een mogelijke volgende stap is automatische beeldherkenning. Dit betekent dat de mobiele telefoon ook zonder QR-code een kunstwerk kan herkennen. Door kunst te koppelen aan social media als Twitter, Hyves en Facebook, kunnen kunstliefhebbers hun persoonlijke mening geven over een kunstwerken hun ervaringen delen met hun netwerk. Hierdoor ontstaat een enorm potentieel publiek voor de Rabo Kunstcollectie.