Robbert-Jan Bolte Accountdirector +31 (0)6 22377667

Schiphol

Project One-XS

Het passagiersvolume op Schiphol steeg in 2014 met 4,6% naar 55 miljoen passagiers. Schiphol wil Europa's preferred airport zijn en blijven, daarom is ver vooruit kijken cruciaal. Om operationeel te kunnen blijven voldoen aan de Europese wet- en regelgeving is Schiphol project One-XS gestart. Ordina levert voor Project One-XS diverse project- en servicemanagers. De projectmanagers van Ordina dragen de verantwoordelijkheid voor de ICT-diensten binnen een geografisch deelgebied van luchthaven. Hiernaast fungeren de servicemanagers als intermediair tussen het project One-XS en de bestaande lijnorganisatie. De project- en servicemanagers adviseren en begeleiden de Schiphol Group tijdens project One-XS.

Schiphol Contact Neem contact op met Robbert-Jan Bolte

Klant

Eind 2012 is Schiphol project One-XS gestart, waarbij de huidige decentrale securitycontroles bij de gates verdwijnen en plaatsmaken voor centrale securityfilters. Dit is nodig om het reis- en verblijfcomfort voor passagiers en de efficiëntie te vergroten en ook in de toekomst operationeel te kunnen blijven voldoen aan de Europese wet- en regelgeving. Op zowel bouwkundig, organisatorisch als ICT-vlak worden veel veranderingen doorgevoerd.

Oplossing

Schiphol ICT heeft een enorme omvang. Er zijn meerdere vertrekhallen, lounges, gates en pieren betrokken, wat een onderverdeling in geografische deelgebieden noodzakelijk maakt. Projectmanagers van Ordina zijn verantwoordelijk voor een aantal deelgebieden op de luchthaven. Per deelgebied is een projectmanager aangesteld voor de oplevering en implementatie van cruciale ICT-toepassingen, zoals checkpoortjes, beveiligingscamera’s, netwerkaansluitingen, WiFi, personeelsdoorgangen, sensoren om doorlooptijden te meten en schermen met vluchtinformatie.

 

Tevens adviseren en begeleiden project- en servicemanagers van Ordina de Schiphol Group tijdens Project One-XS. Na de installatie en implementatie van de veelal nieuwe ICT-toepassingen worden ze door de Schiphol Group in beheer genomen. Bij de in beheername van de ICT-toepassingen is Ordina nauw betrokken. Servicemanagers van Ordina fungeren hierin als intermediair tussen het project One-XS en de bestaande lijnorganisatie.

Resultaat

Project One-XS heeft topprioriteit voor luchthaven Schiphol. Vanaf het begin van het project zitten Business & ICT met elkaar om tafel. Daardoor is ICT vanaf de start van de bouwvoorbereiding deelgenoot van de plannen. Gedurende het project is er frequent overleg met vertegenwoordigers van alle ICT-toepassingen. Hierdoor zijn de ICT-processen optimaal ondersteunend in het reis- en verblijfgemak van de passagiers op Schiphol.

 "De projectmanagers van Ordina leveren wat ik verwacht van goede projectmanagers. Ze identificeren niet alleen risico’s en problemen, maar komen ook met voorstellen en oplossingen. " Sander van Kalmthout, programmamanager One-XS - Schiphol Group ICT