Gerd Buter Accountmanager +316 10 49 39 05

Eneco Google Glass

Monteurs worden ambassadeurs

Eneco streeft ernaar haar klanten continue zekerheid van energie te bieden. De monteurs  van Eneco spelen een belangrijke rol in het klantcontact van de energieleverancier en daarmee voor het klanttevredenheidsniveau. Om de monteurs meer de rol te geven van ambassadeur, heeft Eneco de mogelijkheden van Google Glass onderzocht, met Ordina als technologisch partner.

Eneco Google Glass Contact Neem contact op met Gerd Buter

Klant

Voor Eneco betekent de proef met Google Glass een verdere stap in het centraal stellen van de klant. Op dit moment hebben de monteurs op locatie alleen informatie over de technische installatie. De gegevens die via de Google Glass voor de monteur beschikbaar komen, geven nu gelegenheid tot een betere en snellere dienstverlening en een andere dialoog met de klant. Dat uit zich in een hogere kwaliteit en een lagere onderhoudsrekening, maar ook in adviezen om te besparen en te verduurzamen.

Oplossing

Door de goede samenwerking tussen Ordina en Eneco is er in korte tijd een innovatief product gecreëerd. Met de slimme bril Google Glass krijgt de monteur op de locatie van de klant informatie over zijn energieverbruik, de aanwezigheid van veel stroom verbruikende apparaten en de aanwezigheid van projecten in de buurt voor het lokaal opwekken van energie. Gewapend met deze informatie kan de monteur veel beter dan voorheen de klant adviseren over mogelijke besparingen op zijn energieverbruik en daarmee zijn energierekening. De Google Glass-app wordt aangestuurd met stemcommando’s, hierdoor kan de monteur handenvrij informatie opzoeken.

Resultaat

Voor zowel de monteurs als de klanten van Eneco biedt Google Glass een groot aantal voordelen. De Google Glass ondersteunt de Eneco-monteurs bij hun werkzaamheden op klantlocaties. Ook levert de bril een bijdrage aan de ambitie van Eneco om monteurs meer als ambassadeur van duurzaamheid te laten functioneren. Door het tonen van klantgegevens aan de monteur ontstaat er een persoonlijke klantbeleving. Met de mogelijkheid om duurzame initiatieven van Eneco in de regio op te roepen, kan de monteur de bedrijfsstrategie richting duurzaamheid beter uitdragen. Aanvullend worden er technische afstelgegevens van apparatuur getoond, inclusief storingscodes met oplosinstructies. Hierbij heeft de monteur zijn handen vrij en kan daarom veiliger werken.

Met deze samenwerking van Eneco en Ordina wordt de missie van Ordina, Samen duurzaam innoveren, in de praktijk gebracht. ICT helpt op deze wijze zowel de monteur als de klant van Eneco.