Marc van den Brink +31(0)653889634

Bavaria

Ordina helpt bierbrouwer innoveren

Bierbrouwer Bavaria is het op één na oudste familiebedrijf in Nederland. Om beter in te kunnen spelen op de behoefte en verwachtingen van klanten, heeft Bavaria gekozen om SAP CRM te implementeren. Om te garanderen dat de SAP-applicaties die belangrijk zijn om bedrijfsprocessen goed te kunnen beheren, zocht Bavaria een betrouwbare lokale partner met een no-nonsense aanpak.

Bavaria Contact Neem contact op met Marc van den Brink

Klant

Door de toenemende concurrentie in de biermarkt staan de marges onder druk. Veel brouwers hebben hun eigen kroegen en proberen op die manier hun afzet te garanderen. De markt is echter grillig, met specifieke pieken en dalen in de bierafname. Daar komt bij dat een groot deel van de horeca klanten van Bavaria niet planmatig werkt. Ze bestellen vaak pas als ze feitelijk door de voorraad heen zijn en ze constateren pas op het laatste moment dat er met spoed geleverd moet worden. Om trends in de vraag in kaart te kunnen brengen en te ondervangen heeft Bavaria gekozen voor SAP CRM.

Oplossing

Ordina is sinds 2004 verantwoordelijk voor de implementatie en het beheer van SAP bij Bavaria. De beheerde SAP-omgeving is 24 uur per dag en 7 dagen in de week beschikbaar voor de bedrijfsvoering van Bavaria. Hierbij is Ordina permanent stand-by voor calamiteiten en garandeert beschikbaarheid. De SAP CRM-applicatie wordt dagelijks door 40 Bavaria-medewerkers gebruikt om toegang te krijgen tot alle aan klanten gerelateerde informatie. Voorbeelden van beschikbare informatie zijn geschiedenis van de vraag, financiële gegevens en juridische afspraken.

Naast de verantwoordelijkheid voor de SAP beheer heeft Ordina ook in samenwerking met de bierbrouwer de Bavaria Innovatie Challenge georganiseerd. 5 teams bestaande uit Ordina en Bavaria collega’s presenteerde een innovatief idee voor Bavaria. Ordina heeft het beste idee uitgewerkt naar een Prove of Concept.

Resultaat

Bavaria heeft nu beschikking over inzichtelijke individuele klantinformatie en kan daarmee beter inspelen op de wisselende vraag vanuit haar horecaklanten. Bovendien heeft Bavaria minder vaak onnodig stilstaande vrachtwagens. Omdat klanten proactiever bediend kunnen worden, nemen ze meer af.

“Bavaria is zeer tevreden over Ordina als leverancier, er wordt proactief en accuraat gereageerd op (mogelijke) problemen. De Ordina-cultuur past goed bij Bavaria en de Ordina-medewerkers begrijpen goed wat er bij Bavaria speelt. Ze zijn betrokken maar kritisch en nemen verantwoordelijkheid.” IT-manager Bavaria